„Pozwól mi zrobić to samemu”

 

„Pozwól mi zrobić to samemu” – to działanie innowacyjne, które jest prowadzone w naszym przedszkolu od marca 2018r. Działanie to wywodzi się z pedagogiki Marii Montessori, której istotą jest to, że każde dziecko rozwija się według stworzonych przez siebie indywidualnych planów rozwojowych. Posiadając swoje własne możliwości, kompetencje i umiejętności dziecko uczy się samodzielnie wtedy, kiedy jest na to gotowe.  Bardzo ważne są też warunki, które panują wokół niego a więc: cisza, spokój, brak pośpiechu i rywalizacji co sprzyja koncentracji i wykonywanej przez dziecko pracy.

Działanie to skierowane jest do najmłodszych dzieci z grupy I, które po raz pierwszy przekroczyły mury naszego przedszkola. Głównym celem tego działania jest rozwijanie samodzielności oraz indywidualnych zdolności dziecka a co za tym idzie wzmacnianie poczucia własnej wartości.

 

 

Odpowiedzialne za to działanie innowacyjne są panie:
Małgorzata Łaźnia oraz Małgorzata Piech. 

Zapraszamy do śledzenia różnych działań podejmowanych
przez najmłodszych przedszkolaków 🙂

 

07 marca rozpoczęliśmy nasze działania od hasła „Mycie rączek dzielnie ćwiczę –idzie mi to znakomicie”. Nasze maluszki świetnie poradziły sobie z tym zadaniem i wszyscy zgodnie stwierdzili, że dbanie o higienę jest bardzo ważną sprawą. Naładowani pozytywną energią w drugiej części dnia spróbowaliśmy sprostać kolejnemu wyzwaniu.

Tym razem była to zabawa pt. „Fajne buty mam, więc założę je sam”. Dla małych dzieci wcale to nie jest taka prosta sprawa. Najpierw musieliśmy zdjąć pantofelki a następnie założyć swoje buciki
a potem odwrotnie. Sama zabawa wywołała mieszane uczucia, niektórzy byli troszkę przestraszeni, inni z góry założyli swoje niepowodzenie jednak po dłuższej chwili zastanowienia każdy maluch podjął próbę
i w swoim własnym tempie z sukcesem zakończył zadanie. Oj szczęścia było co niemiara, dzielne przedszkolaki z dumą pozowały do zdjęć, zresztą zobaczcie sami 🙂

 

Ubieranie to podstawowa czynność wykonywana każdego dnia. Jednakże
3 i 4 latki na opanowanie tych  czynności potrzebują więcej czasu ponieważ umiejętność założenia na siebie poszczególnych części ubrań, zapięcia i zawiązania ich ma różny stopień trudności, więc nie pojawia się równocześnie. W  dniu ósmego marca nasze maluszki uczyły się ubierać kurtki poprzez zabawę  pod hasłem „Kurtkę wkładam – raz, dwa, trzy – żeby było ciepło mi!”.  W tym celu wyszliśmy do naszej szatni, żeby każde dziecko miało możliwość założenia swojej kurtki. Dzieciaki świetnie się przy tym bawiły, niektórzy z uwagą przyglądali się jak to robią inni 
i pomagali sobie nawzajem, każdy starał się na miarę swoich  możliwości. Doświadczenie to pozytywnie wpłynęło na samodzielność, rozwój ruchowy dzieci a także na pozytywne relacje między nimi. Zdjęcia      M. Piech

 

Dziecku łatwiej jest ubranie zdjąć niż włożyć,  ale problem stanowi przewrócenie ubranka na  prawą stronę  i poskładanie go . I właśnie 9 marca ćwiczyliśmy tę umiejętność z naszymi maluszkami. Nasza zabawa  „ Bluzeczkę mam – składam ją sam” zaczęła się od ściągania bluzki, maluchy poradziły sobie z tym zadaniem bez większych problemów. Nieco więcej trudności sprawiło dzieciakom przewracanie jej na prawą stronę i składanie. Ale nie zrażało to naszych milusińskich.
W końcu maluchy lubią się uczyć nowych rzeczy  i od razu widać było efekty ich starań. Zobaczcie sami 🙂 🙂 🙂
                                                                                             M.Piech

 

 „Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda, tak się zaczyna wielka przygoda…” 16 marca nasze przedszkolaki miały okazję się o tym przekonać. Każdy maluch przyniósł z domku swoją szczoteczkę natomiast w przedszkolu czekały już kubek i pasta. Dzielne zuchy ochoczo przystąpiły do działania i samodzielnie nakładając pastę na szczoteczkę dokładnie myły ząbki. To kolejna, niezwykle  ważna lekcja dbania o higienę, podczas której  wszyscy dobrze się bawili. Dzisiejsze działanie zakończyliśmy jednogłośnie: „Żeby zdrowe zęby mieć, trzeba tylko chcieć”. Zdjęcia 

 

„Dobra zabawa to super sprawa20.03.2018 r. w tym dniu właśnie pod takim hasłem zaprosiłam maluszki do kolejnej zabawy plastycznej, jaką są wyklejanki.Wydzieranki to świetny sposób na urozmaicenie ćwiczeń grafomotorycznych dziecka. Rwanie papieru wzmacnia mięśnie dłoni,
a wyklejanie określonych kształtów – koncentrację.Narysowałam kontury wybranych przez dzieci przedmiotów, a następnie poprosiłam naszych milusińskich o wypełnienie konturów obrazka najpierw cienką warstwą kleju, a następnie przygotowanym wcześniej materiałem.Wyklejanki
z kolorowego papieru to zawsze dużo radości. Radosne spojrzenia i uśmiechy od ucha do ucha długo nie znikały z twarzy naszych pociech, sami zobaczcie 🙂 🙂 🙂                                    M.Piech

 

„ Co to za ogrodnik posiał jarzyn tyle” 05.04.2018 r. Tego dnia dzieci zmierzyły się z nie lada wyzwaniem, podczas którego  mogły się poczuć jak prawdziwi ogrodnicy. Najpierw przygotowaliśmy doniczki i skrzynki z ziemią. Następnym zadaniem dzieci było posiać i posadzić jarzyny i kwiaty. Podczas tych zajęć uczyliśmy się współpracy w grupie dzieląc się obowiązkami. Na tym jednak zadanie się nie skończyło bo teraz codziennie dzieci dbają o swoje roślinki i potrafią robić to doskonale a pierwsze efekty już widać 🙂 Zdjęcia                                     M.Piech

 

 

Pajacyk
Hop – rączki w górę,
Hop – rączki w dół.
Co to za dziwny skaczący stwór?

Jest koło, kwadrat,
Prostokąt jest śliczny.
To nasz pajacyk geometryczny.
Głowa okrągła jest jak piłeczka,
a na tej głowie trójkątna czapeczka.

Kwadrat to brzuszek.
Oczy i nosek są okrąglutkie jak groszek.

Rączki i nogi pajaca – to prostokąciki,
na nich z trójkątów  małe buciki.

Figur przeróżnych ułóż kilka
I już jest pajacyk , co skacze jak piłka.

Wiersz  M. Platy

Takie czary wyczarowały przedszkolaki 09.04.2018 r. wycinając figury geometryczne
i  przyklejając je na kolorowych kartkach . Samo wycinanie przeniosło dzieci w krainę figur chociaż niektórym  sprawiło trochę trudności ale sprostali zadaniu i mogli podziwiać efekt końcowy swoich poczynań. Brawo !!! Zdjęcia                                                       M.Piech

 

„Najpierw chleb pokroję, masłem posmaruję, potem ser położę pomidora też dołożę…” słowa tej ulubionej przez dzieci zabawy paluszkowej maluszki mogły dzisiaj sprawdzić w rzeczywistości.
13 kwietnia 2018 r.  naszym kolejnym zadaniem było samodzielne zrobienie kanapki. Oj było to nie lada wyzwanie jednak wszyscy chętnie się go podjęli.  Maluszki w pełnym skupieniu
i zaangażowaniu wykonywały poszczególne czynności i z wielkim apetytem zajadały przepyszne kanapeczki.  Zdjęcia 🙂  

 

„Na bębenku marsza gram, ram tam tam, ram tam tam….”

18.04.2018 r. nasze maluszki wcieliły się w rolę muzykantów. Najpierw uważnie przyglądały się prezentacji instrumentów perkusyjnych i  wspólnie z panią zastanawiały się w jaki sposób wydobywa się z nich dźwięk. Następnie każdy miał okazję zagrać na wybranym przez siebie instrumencie. Po tej niezwykle ważnej i samodzielnej lekcji przyszła pora na wspólny występ. Siedząc na dywaniku dzieci grały do rytmu i śpiewały znane im piosenki. Niektórzy wcielili się nawet w rolę dyrygentów. Wszyscy chętnie uczestniczyli w zabawie, co można zobaczyć na zdjęciach 🙂

 

„Witaminki, witaminki,
Dla chłopczyka i dziewczynki,
Wszyscy mamy dziarskie minki,
Bo zjadamy witaminki. …”

Jak wspaniale jest całkowicie samodzielnie zrobić coś dla zdrowia i to we własnym przedszkolu ! „Kto chce być silny i zdrowy jak ryba, musi owoce jeść i warzywa!” a my w dzisiejszym dniu 19.04. mogliśmy samodzielnie zrobić pyszny sok pomarańczowy, chociaż nie było to łatwe zadanie ale wysiłek został nagrodzony pysznym kubeczkiem zdrowego soku!!!Mniam,mniam,mniam …:) Zdjęcia                                      M.Piech

 

09.05.2018 r. nasza zabawa miała tytuł „Kolorową wstążkę mam i tańczę z nią sam”.  Maluszki za pomocą wstążki gimnastycznej wyrażały siebie w tańcu do piosenki P. Czajkowskiego „Taniec rosyjski”. Usprawniały tym samym swoją zwinność i szybkość, rozwijały zasób umiejętności tanecznych i kreatywność. Oczywiście wszyscy chętnie brali udział w zabawie a prezentowane występy nagradzane były gromkimi brawami. Zdjęcia 🙂

 

25 maja 2018 r. nasze maluszki próbowały swoich sił w zabawie „Różne butelki mamy – sami je odkręcamy”. Zadaniem najmłodszych dzieci było odkręcenie wszystkich zakrętek, które znajdowały się na kolorowej piłeczce a następnie zakręcenie ich w odpowiednie miejsca. Wszyscy chętnie zabrali się do pracy ćwicząc sprawność swoich paluszków. Jednym zajęło to dosłownie chwilkę, innym troszkę więcej czasu, ale na każdej twarzy malowało się zaangażowanie oraz niesamowita radość z poprawnie wykonanego zadania. Zdjęcia 🙂

♥♥♥

10.12.2018 r. odbyły się pierwsze w tym roku szkolnym działanie innowacyjne „Pozwól mi zrobić to samemu” pod hasłem „Biorę pasek, sklejam koło i już robi się wesoło”.
O tak było bardzo wesoło. Najpierw każdy sam z cienkich paseczków papieru kolorowego sklejał kółeczka, łącząc je ze sobą. Na początku niektórym dzieciom sprawiało to trochę trudności, ale pomimo to, każdy bardzo się starał. Łańcuchy robiły się coraz dłuższe . Na koniec zajęć połączyliśmy wszystkie w jeden bardzo długi, piękny i kolorowy łańcuch, który ozdobi naszą salę
i wprowadzi nas w świąteczny nastrój. Zobaczcie Zdjęcia                                M.Piech

 

12.12.2018 r. Pasek, pasek, gwiazdka mała i już kartka jest wspaniała 🙂
W tym dniu na zajęciach przygotowywaliśmy piękne kartki świąteczne dla swoich rodziców. Trzeba było z pasków różnej długości ułożyć choinkę i pięknie ją ozdobić gwiazdkami i bombkami a na koniec najważniejsze – posypać brokatem, żeby pięknie błyszczały. I gotowa niespodzianka dla rodzinki na święta. A efekt – sami zobaczcie 🙂  🙂  🙂                                     M.Piech

 

31.01.2019 r. „Buteleczki ładne mamy, więc grzechotki wykonamy” 🙂

Dzisiaj dzieci z drugiej grupy przyniosły do przedszkola małe plastikowe butelki, aby wykonać swoje własne grzechotki. Każdy przedszkolak mógł wybrać materiał, którego użyje (m.in. groch, kukurydza, ryż i fasola)
i zapełni nim swoją butelkę. Następnie dzieci wybrały kolor etykiety i przykleiły swój podpis. Po skończonej pracy usiedliśmy na dywanie i porównywaliśmy dźwięki powstałe przy użyciu różnych materiałów. Każdy chciał zaprezentować swoją grzechotkę, ale najwięcej uciechy było wtedy kiedy zabrzmiały wszystkie na raz 😉 Zdjęcia

 

„Domek dla ptaszków”
I. Suchorzewska
Dziś w przedszkolu Krzyś i Tomek
zmajstrowali ptaszkom domek.
Jest podłoga, jest i daszek
żeby mógł się zmieścić ptaszek.
Jest na miejsce na okruszki
dla wróbelka, pośmieciuszki.
Jest i gwoździk na skraweczki
dla łakomej sikoreczki.

Przedszkolaki z grupy II zorganizowały na parapecie okna ptasią stołówkę, w której znalazły się ptasie smakołyki.
Dokarmiając ptaki, przedszkolaki pobudzają swoje zainteresowania i uwrażliwiają na przyrodę,
a także zyskują poczucie, że robią coś dobrego.

01.02.2019 w ramach realizacji działania innowacyjnego „Pozwól mi zrobić to samemu” – zbudowaliśmy i ozdobiliśmy karmnik dla ptaków, który powstał z papierowych rolek oraz pudełka odpowiednio przyciętego i ozdobionego. Była to praca zespołowa, która rozwijała umiejętności współpracy i współdziałania w grupie. Zdjęcia 🙂  M.Piech

07.02.2019  – dzisiejsze działanie innowacyjne nosiło nazwę „Kukiełkowy zawrót głowy”. W tym tygodniu dzieci z grupy II omawiały różne bajki i baśnie. Zostając w świecie bajek wykonaliśmy kukiełki do „Czerwonego Kapturka”. Każdy przedszkolak samodzielnie pomalował i wyciął z karty cztery postacie, aby następnie przykleić do nich kolorowe rurki. Po zakończonej pracy dzieci odgrywały własne scenki używając swoich kukiełek. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć 🙂 

„ Świetny pomysł mam – zrobię sobie Gniotka sam.”

Właśnie pod takim hasłem odbyły się dzisiaj 15.02.2019 r.  nasze zajęcia w ramach realizacji działania innowacyjnego „Pozwól mi zrobić to samemu”. Samodzielnie wykonane gniotki, to dla dzieci podwójna frajda. Na początku przedszkolaki wsypywały mąkę do balonów za pomocą lejków przygotowanych z butelek i plastikowych łyżek . Wypełniony mąką balon związaliśmy na supeł  i zabraliśmy  się za dekorowanie. Na czubku głowy naszego Pana Gniotka przywiązaliśmy kolorowe wstążki.  Następnie każde dziecko rysowało markerem oczy, nosek i buzię. I tak powstały  Nasze zabawki „Gniotki” . To była super zabawa 🙂 🙂 🙂 Pan gnieciuch świetnie się sprawdził. Dzieciaki bardzo się cieszyły że samodzielnie  mogły  go stworzyć, a potem twórczo się bawić. Gniecenie to świetne ćwiczenie dla małych rączek, a także sposób rozładowania energii. Zapraszamy do galerii 🙂 🙂 🙂 M. Piech