Grupa V z naszego przedszkola wzięła udział w Międzynarodowym Projekcie Czytelniczym pt. „ Magiczna Moc Bajek”. Głównym celem Projektu jest promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka oraz kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym wobec osób
z niepełnosprawnością.
Bajki pomagają dziecku poznawać i nazywać własne emocje, uczą odróżniania dobra od zła, dostarczają pozytywnych wzorców oraz wpływają na rozwój uczuć . Dzięki bajkom i baśniom dziecko zaspokaja swoje potrzeby psychiczne – poczucie, że jest kochane, akceptowane
i bezpieczne.
Rok szkolny 2021/2022
W październiku zrealizowaliśmy I moduł projektu „Szacunek”. Wspólnie określiliśmy czym jest Szacunek oraz kogo i dlaczego powinniśmy szanować. Wysyłaliśmy kartki z życzeniami i pozdrowieniami dla Seniorów z Domu Seniora „Pogodne Dni”. Obchodziliśmy dzień uśmiechu w naszej grupie. Zapoznaliśmy się z bohaterem dobranocki – Reksiem oraz rozmawialiśmy o inności i obcości w oparciu o opowiadanie pt. „Kruk co krakał pokrakanie”.
Zapraszamy do galerii
W listopadzie wykonaliśmy zadania dotyczące „Przyjaźni”. Rozmawialiśmy o prawdziwym przyjacielu, stworzyliśmy „Dekalog przyjaźni”. Układaliśmy baśń o prawdziwym przyjacielu i wykonywaliśmy ilustracje do naszej bajki. Wysłuchaliśmy opowiadania A. Bomby pt. „Muzyka przyjaźni” i na jego podstawie omówiliśmy znaczenie przyjaźni, szacunku i tolerancji. „Mały człowiek duża sprawa, mały człowiek ma swe prawa – w oparciu o Konwencję o Prawach Dziecka i wiersz M. Brykczyńskiego braliśmy udział w zajęciach dotyczących „Praw Dziecka”. Zapoznaliśmy się z Kubusiem Puchatkiem utwierdzając się w przekonaniu, że w potrzebie przyjaciele zawsze mogą na siebie liczyć i wzajemnie się wspierają.
Realizacje zadań z III modułu rozpoczęliśmy od obchodów Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych. Następnie dzieci razem z Rodzicami wykonały „Poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych”. Na zajęciach wyjaśniliśmy sobie znaczenia słowa „Inność” a na podstawie bajki „Brzydkie Kaczątko” odpowiedzieliśmy na pytanie czy Inny znaczy gorszy? Poznaliśmy Filemona i Bonifacego i przy okazji rozmawialiśmy o akceptacji różnorodności i tolerancji. W oparciu o bajkę „Wróbel co oćwierkał sąsiadów” zastanawialiśmy się dlaczego powinniśmy tolerować innych.
Wykonując zadania z IV modułu rozmawialiśmy o kulturze. Na podstawie audiobooka Grzegorza Kasdepke pt. „Co to jest savoir-vivre?” rozmawialiśmy o zasadach dobrego wychowania. Bawiliśmy się w kalambury i porozumiewaliśmy się za pomocą magicznych słów i gestów. Poznaliśmy bohatera
z dawnych lat – Misia Uszatka oraz wykonaliśmy piękne prace plastyczne. Czytaliśmy książkę Pana Poety pt. „Kaczka co przebrała miarkę” i na jej podstawie prowadziliśmy zajęcia warsztatowe
o tym, że piękno to nie tylko wygląd zewnętrzny.
W lutym rozmawialiśmy o tradycji. Przedszkolaki poznały historię oraz zabytki naszego regionu. Pośród zebranych materiałów rozpoznawaliśmy charakterystyczne miejsca z naszej miejscowości. Dzieci razem z Rodzicami tworzyły swoje drzewa genealogiczne, odnajdując swoje własne korzenie. Przedszkolaki, wykonały również album dotyczący naszej miejscowości. Zapoznaliśmy się kolejną postacią dawnych dobranocek – Pyzą i razem z nią odkrywaliśmy urodę, tradycję i obyczaje naszego kraju.
Realizując zadania z VI modułu o empatii i wrażliwości wykonaliśmy „Drzewko życzliwości” na którym umieściliśmy życzliwe życzenia i pozdrowienia. Wykonaliśmy „Uśmiechnięte buźki”
i rozdawaliśmy je pracownikom naszego przedszkola. Zastanawialiśmy się „Jak okazywać sympatię’ rozmawialiśmy o miłych i przykrych emocjach towarzyszyło nam hasło „Nie czyń drugiemu co Tobie niemiłe”. Na podstawie książki R. Jędrzejewskiej pt. „Florka. Z pamiętnika Ryjówki” wypisaliśmy życiowe drogowskazy głównej bohaterki.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć 🙂
Realizując zadania z VII modułu, wykonaliśmy: warsztaty dotyczące życia pszczół i ich ważnej roli w przyrodzie i naszym życiu. W naszej grupie odbyły się zajęcia warsztatowe ” Dbaj o przyrodę, zakręcaj wodę” – uświadomiliśmy sobie baczenie wody i konieczności jej oszczędzania. Poznaliśmy Misie, Kubę i Bartka i ich leśne przygody.
Realizując zadania z ostatniego VIII modułu wykonaliśmy: kolaż Rodzinnych marzeń i pragnień. Zorganizowaliśmy zbiórkę zabawek dla dzieci z oddziału dziecięcego szpitala w Brzesku, snuliśmy historię o tym jak wyglądałby świat bez miłości. Poznaliśmy Rumcajsa rozbójnika w czerwonym kapeluszu.
Zapraszamy do galerii
Rok szkolny 2020/2021
Realizację projektu rozpoczęliśmy od wspólnego wykonania bajkowego czarodzieja, który towarzyszy nam podczas magicznej podróży do świata wartości. Stworzyliśmy gazetkę projektową oraz nauczyliśmy się pięknej piosenki (sł. A. Bomba, muz. L. Fabiszewska) pt. „Magiczna moc bajek”. Zaprosiliśmy rodziców do aktywnej i systematycznej współpracy w realizację Projektu.
Z Modułu I dowiedzieliśmy się co oznacza Szacunek i dlaczego trzeba szanować innych czyli traktując ich grzecznie, z troską o ich uczucia i dobro – podsumowując nasze wspólne dyskusje stworzyliśmy Kodeks Dobrego Zachowania. Wykonaliśmy klucze dobrego zachowania – odgrywaliśmy różne scenki, żeby przypomnieć i utrwalić sobie kiedy, jak i dlaczego mówimy proszę, przepraszam
i dziękuję. Poznaliśmy bohatera z dobranocki z dawnych lat „Misia Uszatka”. Rozmawialiśmy o jego charakterze i zachowaniu, zwracaliśmy uwagę na potrzebę szanowania osób starszych (np. ustępując miejsca).
Zapraszamy do galerii
W Module II wykonywaliśmy zadania związane z przyjaźnią i miłością i tak: wykonaliśmy serduszko dla przyjaciela, w oparciu o bajkę A.A.Milne „Kubuś Puchatek” zastanawialiśmy się kim jest PRZYJACIEL – swoje pomysły spisaliśmy na w formie „Dekalogu Przyjaźni”. Dzieci wraz z rodzicami tworzyły przepiękne, własne baśnie o prawdziwym przyjacielu. Przedszkolaki usłyszały wiersz M. Brykczyńskiego pt. „Prawa Dziecka” i poznały swoje prawa. Obchodząc „Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień” – wysłaliśmy kartki z pozdrowieniami dla Mieszkańców z Domu Seniora „Pogodne Dni”. Było nam niezmiernie miło kiedy w odpowiedzi otrzymaliśmy przepiękną, ręcznie robioną kartkę świąteczną z życzeniami 🙂 – zobaczcie tutaj.
W tym miesiącu poznaliśmy również „Reksia” i jego przyjacielski stosunek do świata.
Moduł III rozpoczęliśmy od obchodów Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych. Zorganizowaliśmy wiele zabaw edukacyjnych, które pozwoliły nam bardziej zrozumieć z jakimi problemami borykają się na co dzień osoby niepełnosprawne. Zastanawialiśmy się w jaki sposób możemy Im pomóc i co zrobić, żeby poczuli się dobrze w naszym towarzystwie. Wyjaśniliśmy również znaczenie słowa „Inność”. Przedszkolaki były bardzo aktywne i wymyślały wiele przykładów dotyczących „Inności”. W formie teatrzyku oglądaliśmy baśń pt. „Dziewczynka z zapałkami” – rozmawialiśmy o zaczarowanych zapałkach, zwracając uwagę na uwrażliwienie na ludzką krzywdę i niedolę. Poznaliśmy kolejną dobranockę z dawnych lat – „Porwanie Baltazara Gąbki” – omawiając przy tym pojęcie tolerancji i sprawiedliwości.
Zapraszamy do galerii
Realizując zadania z Modułu IV poznaliśmy dwie ważne wartości: solidarność i piękno. Zastanawialiśmy się co to znaczy, że : „Razem możemy więcej”; obejrzeliśmy bajkę pt. „Smerfy” i omówiliśmy przykład grupowej solidarności. Przedszkolaki z grupy V podczas burzy mózgów podawały przykłady piękna następnie przeniosły na kartkę swoje propozycje. Wykonując zbiorową pracę plastyczną do muzyki klasycznej A. Vivaldiego „Zima” przedstawiliśmy piękno otaczającej nas przyrody. Bawiąc się w kalambury – próbowaliśmy za pomocą gestów pokazać magiczne słowa. Kolejnym działaniem było wyjaśnienie powiedzenia „Nie szata zdobi człowieka” – przedszkolaki zrozumiały, że wygląd nie świadczy o wartości drugiego człowieka tylko jego bogate wnętrze. Obejrzeliśmy fragment filmu o niezwykłych dokonaniach osób niepełnosprawnych. Dzieci z podziwem przyglądały się artyście, który malował przepiękne obrazy za pomocą ust i stóp, rozwinęliśmy przy tym rozmowę dotyczącą powiedzenia „Inny – znaczy lepszy”.
Zadania z kolejnego Modułu dotyczyły Uczciwości. Na podstawie wiersza J.Tuwima „O Grzesiu Kłamczuchu i jego cioci” oraz wiersza J. Brzechwy „Kłamczucha” rozmawialiśmy z dziećmi o kłamstwie i jego konsekwencjach w naszym życiu. Wspólnie stworzyliśmy kwiat Uczciwości. Pamiętając o Dniu Pomocy Potrzebującym wzięliśmy udział w akcji Wylosuj Anioła i wysłaliśmy kartki chorym kolegom i koleżankom z oddziału onkologicznego Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Lublinie . Kartki te były naprawdę śliczne, pełne ciepła i serdeczności a wykonane zostały przez dzieci wraz z Rodzicami. Oglądając „Pinokia” w teatrzyku kamishibai poznaliśmy historię drewnianego pajacyka. Następnie bawiliśmy się w „prawdę i fałsz” i przedłużaliśmy nos naszemu bohaterowi a potem za pomocą naszych palców mierzyliśmy jego długość. Oglądaliśmy dobranockę pt. „Pszczółka Maja” i na jej przykładzie wyjaśniliśmy sobie czym może skutkować nieuczciwe postępowanie.
Zapraszamy do galerii
Zadania z Modułu VI skoncentrowane były wokół odwagi. Na początku rozmawialiśmy z dziećmi na temat, tego czego boją się najbardziej potem dzieci przelały swoje wypowiedzi na kartki i wspólnie zastanawialiśmy się co można zrobić, żeby pokonać swój strach. Bawiliśmy się w zabawę „Zaufaj mi” – jedno dziecko z pary miało zawiązane oczy a drugie prowadziło je za rękę doprowadzając kolegę do celu. Zastanawialiśmy się również nad tym „Gdzie schowała się odwaga?” dzieci siedząc w kręgu przekazywały sobie kolorową piłeczkę i wymieniały wszystko co kojarzyło im się z odwagą. W celu oswojenia swoich strachów zabawiliśmy się w teatrzyk cieni i wspólnie stwierdziliśmy, że Strach ma TYLKO Wielkie oczy. Poznaliśmy sylwetkę Koziołka Matołka i przytoczyliśmy przykłady jego odwagi.
W kwietniu realizowaliśmy zadania z Modułu VII i dotyczyły one złośliwości i pokojowości. Na podstawie ilustracji zastanawialiśmy się czym jest złośliwość i jak się czuje dziecko, któremu się dokucza. Następnie wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „Jak się czuję gdy ktoś mi dokucza, a jak gdy jestem szczęśliwy?”. Gestem i mimiką ilustrowaliśmy swoje emocje. Zaprojektowaliśmy grę planszową „Odcisk przyjaciela” i świetnie się przy niej bawiliśmy. Rozmawialiśmy o tym „Co by było gdyby na świecie zabrakło życzliwych ludzi. Poznaliśmy dobranockę z dawnych lat „Muminki” i na jej podstawie wyjaśniliśmy pojęcie „pokojowy”. Zorganizowaliśmy zbiórkę książeczek i zabawek dla dzieci z Oddziału Dziecięcego w Szpitalu Powiatowym w Bochni.
Akcja „Pomagam innym” zakończyła się 19 maja. Zaprosiliśmy do udziału w akcji wszystkie grupy
z naszego przedszkola. Udało nam się zgromadzić bardzo dużą liczbę książeczek, gier, puzzli
i innych zabawek z czego naprawdę bardzo się cieszymy. Wszystkie rzeczy zostały przekazane do Bocheńskiego Szpitala 21 maja i po odbyciu tygodniowej kwarantanny trafią 1 czerwca do dzieciaków, które będą w tym czasie na oddziale dziecięcym. Serdecznie dziękujemy Rodzicom, Przedszkolakom, Dyrekcji, Nauczycielom i Pracownikom Przedszkola za zaangażowanie i wsparcie naszej akcji.
Podziękowanie za zbiórkę złożyła Kierownik Oddziału Dziecięcego lek. med. Beata Zahradnik-Stopczyńska. Więcej informacji na ten temat na portalu internetowym Bochnianin.
Bochnia. Piękny prezent dla małych pacjentów – Bochnianin.pl
Ostatni moduł dotyczył „Odpowiedzialności i mądrości” – rozmawialiśmy o nich w oparciu o przeczytane bajeczki: „O wilku i siedmiu koźlątkach”, „Czerwonym kapturku” oraz „Jasiu i Małgosi”. Zorganizowaliśmy „Dzień Odpowiedzialności” – z samego rana dobraliśmy się w pary i zawarliśmy między sobą umowę, że pomagamy sobie we wszystkim i obdarzamy się wzajemną uwagą. Odrywaliśmy scenki pt. „Daj się namówić” – podczas, których dzieci uczyły się asertywności i odmawiania. Utworzyliśmy ” Mapę niebezpiecznych miejsc”, zwracając uwagę dzieci na miejsca, w których najłatwiej można się zgubić. Za pomocą burzy mózgów zastanawialiśmy się co oznacza słowo „zazdrość”. Odegraliśmy scenki utrwalając prawidłowe schematy zachowań, podczas spotkania z obcym, nieznajomym. Poznaliśmy bohaterów pierwszej polskiej dobranocki :Jacka i Agatkę”.
Bardzo serdecznie dziękuję Dzieciom oraz Rodzicom za chętny, aktywny i twórczy udział w projekcie Magiczna Moc Bajek. Była to niesamowita przygoda w świat wartości , która nauczyła nas wielu bardzo ważnych rzeczy oraz rozbudziła w nas zachowania prospołeczne nastawione na chęć niesienia pomocy innym ludziom. 🙂 🙂 🙂
Koordynator projektu
Małgorzata Łaźnia