Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy

 

07.02.2024 r.

„Kicia Kocia w Kosmosie”

Razem z Kicią Kicią wyruszyliśmy w niezapomnianą podróż – W KOSMOS 🙂 . Najpierw jednak musieliśmy się do niej dobrze przygotować.  Wykonaliśmy dla siebie specjalne kaski, takie jakich używają prawdziwi astronauci. Później z zapałem zabraliśy się za przygotowanie naszej rakiety. Kiedy wszystko było już gotowe mogliśmy podziwiać niesamowite kosmiczne widoki 🙂 . Zobaczcie sami. Nie zabrakło także zabaw matematycznych. Była to doskonała okazja do zgłębiebia przez dzieci informacji o planetach Układu Słonecznego oraz do  świetnej zabawy.

MJ

 

Galeria 🙂

 

22.01.2024 r.

„Kicia Kocia i Zima”

Zima trwa w najlepsze a my zrealizowaliśmy z Kicią Kocią kolejne zadanie. Wysłuchując przygody Kici poznaliśmy zimowe sporty i różne aktywności na śniegu. Razem bawiliśmy się w sali w bitwę śniegową, pingwinka i bałwankową rodzinkę. Wspólnie spędzliśmy aktywnie czas na zimowym spacerze i śnieżnych zabawach na naszym placu, gdzie powstał bałwan i aniołki 🙂 W czasie wielkich śniegów i mrozów wspólnie wykonaliśmy karmnik z plastikowej butelki aby nasze ptaszki nie były głodne. Jak widać zima wcale nie jest taka zła 🙂 .

Galeria

Grudzień

„Kicia Kociowa akcja pocztówkowa”

 

Krasnoludki z radością przystąpiły do świątecznej akcji wymiany pocztówkowej i zapałem zabrały się do tworzenia świątecznych kartek dla dzieci z innych przedszkoli realizujących projekt.
My także otrzymaliśmy pocztówki, za które bardzo dziękujemy 🙂

Galeria

 

 

29.11.2023 r.

„Kicia Kocia zostaje policjantką”

Wizytę panów policjantów oraz psa tropiącego połączyliśmy z naszym zadaniem projektowym. Najpierw oczywiście wysłuchaliśmy przygody Kici Koci, która tym razem została policjantką 🙂 . Rozmawialiśmy o ciężkiej i bardzo odpowiedzialnej pracy policjantów. Przypomnieliśmy sobie również zasady bezpieczeństwa obowiązujące nas podczas poruszania się po jezdni i utrwaliliśmy
je bawiąc się w zabawy orientacyjno-porządkowe przy muzyce. Każdy krasnoludek chciał mieć policyjną czapkę, którą samodzielnie pokolorował 🙂 . Najwięcej frajdy sprawiła dziechom zabawa, podczas której mogli wykorzystać sygnalizator świetlny. Nad wszystkim czuwał nasz stróż prawa – Fabian. To były bardzo pouczające i radosne zajęcia 🙂

MJ

Galeria 🙂

03.11.2023 r.

„Kicia Kocia i straszna burza”

 

Krasnoludki z Kicią Kocią przeżywają kolejną przygodę. Jak to bywa jesienią raz słońce a raz deszcz. Czasem może także pojawić się… burza. Słuchając bajki dowiedzieliśmy się, że burzy wcale nie trzeba się bać. Wystarczy tylko zachowywać zasady bezpieczeństwa. Ogromną radość sprawiła dzieciom zabawa, w której dopasowywaliśmy ubrania do różnych warunków atmosferycznych. Wspólnie naklejaliśmy i liczyliśmy krople na naszej kolorowej parasolce. Wykonaliśmy pracę plastyczną – nakrapiane parasolki 🙂 . Wspólnie śpiewaliśmy takżę naszą deszczową piosenkę 🙂 Zobaczcie sami 🙂

Galeria 🙂

11-12.10.2023 r.

„Kicia Kocia gotuje”

 

Na to zadanie projektowe Krasnoludki czekały z niecierpliwością 🙂 . Tym razem wspólnie z Kicią Kocią zajęliśmy się pieczeniem 🙂 . Najpierw uważnie wysłuchaliśmy bajki pt. „Kicia Kocia gotuje”. Następnie przygotowaliśmy się do pracy pamiętając o higienie i dokładnym umyciu rączek. Poznaliśmy wszystkie magiczne składniki potrzebne do zrobienia kruchego ciasta. Założyliśmy fartuszki i zabraliśmy się do wałkowania ciasta i wykrawania naszych ciasteczek. Kiedy wszystkie były już na blaszkach nasze panie kucharki zajęły się całą resztą….w przedszkolu unosił się wspaniały zapach. Kolejnego dnia przyszedł czas na słodki poczęstunek 🙂 Było pysznie… Powiedzenie „gdzie kucharek sześć tam nie ma co jeść” w ogóle się nie sprawdziło.
Wielkie brawa dla małych kucharzy :):):)

Galeria

22.09.2023 r.

„Kicia Kocia sprząta”

Dzisiejsze przedpołudnie upłynęło Krasnoludkom bardzo pracowicie 🙂 . Najpierw uważnie wysłuchaliśmy bajeczki pt. „Kicia Kocia sprząta”. Poznaliśmy też sprzęty i przedmioty przydatne
w codziennych porządkach. Następnie przyszedł czas na „wielkie kiciowe sprzątanie” naszej sali. Wszyscy z zapałem zabraliśmy się do pracy. W mig wszystkie klocki zostały posegregowane, tory sprzątnięte, kurze pościerane a samochody znalazły się na swoich miejscach parkingowych. Największą frajdę sprawiło dzieciom odkurzanie. Każdy mógł  przy tym założyć kiciowe nauszniki 🙂 . Na zakończenie wybraliśmy strażników porządku, którzy będą mieli za zadanie każdego dnia czuwać nad ładem w naszej sali 🙂 Krasloludki spisały się na medal. Od dziś domowe porządki nie będą im straszne 🙂

MJ

Galeria 🙂

08.09.2023 r.

Rozpoczęcie projektu

Tego dnia Krasnoludki rozpoczęły II edycję wspaniałego „Kicia Kociowego” projektu. Na początku wysłuchaliśmy bajki „Kicia Kocia w przedszkolu”. Poznaliśmy głowną bohaterkę serii bajek
oraz jej przyjaciół a także zapoznaliśmy się z przedszkolnym planem dnia. Następnie czekała na nas niespodzianka ukryta w pudełku – były to maskotki Kici Koci oraz Packa, które zamieszkały razem
z naszym grupowym krasnalem Hałabałą w projektowym kąciku. Znalazły się tam także książeczki, puzzle i memory – oczywiście z Kicią Kocią 🙂 . Wspólnie ustaliliśmy zasady i praktyki abyśmy mogli mile spędzać czas. Przypieczętowaliśmy to odbitą dłonią na naszym kodeksie. 

MJ

Galeria 🙂

Projekt edukacyjny „Z Kicią Kocią Maluchy zmieniają się w zuchy” bardzo podobał się naszym przedszkolakom. Dlatego w tym roku szkolnym grupa II Krasnoludki postanowiła wziąć udział
w II edycji tej wspaniałej przygody!!!

REGULAMIN OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU „Z KICIĄ KOCIĄ MALUCHY ZMIENIAJĄ SIĘ W ZUCHY” EDYCJA II ROK SZKOLNY 2023/2024

ORGANIZATOR PROJEKTU
1. Regulamin projektu pt. „Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy” określa szczegółowe zasady, a także warunki uczestnictwa w ogólnopolskim projekcie.
2. Organizatorem projektu jest Daria Bakowicz-Ryżyk oraz Przedszkole Baśniowa Kraina w Dobiegniewie.
3. Autorem projektu jest Daria Bakowicz-Ryżyk – nauczyciel wychowania przedszkolnego.
4. Projekt został objęty patronatem przez wydawnictwo Media Rodzina.

CELE PROJEKTU
1. Celem projektu jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych,
poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie potencjału poznawczego dzieci.
2. Cele szczegółowe:
– zachęcanie dzieci do samodzielnego sięgania po literaturę,
– rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych,
– nauka właściwych społecznie postaw oraz zachowań,
– rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci,
– rozwijanie zainteresowań oraz uzdolnień dzieci,
– zachęcanie do aktywności poprzez wykonywanie różnorodnych zadań,
– doskonalenie samodzielności przedszkolaków,
– kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i społecznej,
– rozwijanie kreatywności dzieci oraz nauczycieli,
– stwarzanie warunków do umiejętnego rozwiązywania problemów,
– wspieranie nauczycieli w realizacji zadań dydaktycznych,
wychowawczych oraz opiekuńczych,
– stwarzanie możliwości ogólnego rozwoju dla dzieci i nauczycieli.

TERMIN REALIZACJI PROJEKTU
1. Projekt rozpoczyna się 1 września 2023 roku i trwa do 31 maja 2024 roku.
2. W podanym czasie uczestnik w dowolnej kolejności realizuje zadania projektowe.

WARUNKI UCZESTNICTWA W PROJEKCIE
1. Projekt skierowany jest głównie dla grup przedszkolnych dzieci trzyletnich oraz czteroletnich. W przypadku, gdy nauczyciel stwierdzi, że treści projektowe są zgodne z możliwościami poznawczymi dzieci w starszym lub młodszym wieku np. w żłobku, także może realizować projekt
w danej grupie. Projekt znajdzie swoje zastosowanie również
wśród dzieci uczęszczających
do oddziałów integracyjnych oraz dzieci
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
2. Realizatorami projektu są nauczyciele, którzy zgłoszą udział swojej grupy przedszkolnej
w projekcie, poprzez zapisanie się do grupy na
portalu Facebook o nazwie „Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy” oraz akceptują postanowienia niniejszego regulaminu.
3. Uczestnictwo w projekcie jest dobrowolne i bezpłatne.
4. Nauczyciele wspólnie z dziećmi realizują poszczególne zadania, dzieląc się sposobami ich realizacji w grupie na Facebooku.
5. Wszelkie niezbędne informacje, w tym zadania projektowe, dodatkowe pliki, będą umieszczane
w powyższej grupie.

6. Każdy nauczyciel, który zrealizował projekt oraz podczas jego trwania dzielił się w grupie
na Facebooku sposobami jego wykonania (zdjęcia
grupowe, wytwory dzieci), otrzyma certyfikat ukończenia projektu, który dostępny będzie w plikach grupy.
7. Rezygnacja z projektu może nastąpić w każdej chwili, bez powiadamiania o tym organizatora, poprzez wypisanie się z grupy na Facebooku. W takim przypadku realizator traci prawo
do otrzymania
certyfikatu.
8. Rozpowszechniane treści w stworzonej grupie na portalu Facebook nie mogą w żaden sposób naruszać praw osób trzecich.
9. Rekomendowane jest posiadanie zgody na publikację wizerunku dziecka w tej konkretnej grupie dla potrzeb projektu. Do otrzymania certyfikatu nie jest konieczne publikowanie wizerunku dzieci.
10. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmiany Regulaminu projektu oraz zasad jego realizacji. O wszelkich zmianach organizatorzy będą informować za pomocą postów w grupie
na Facebooku.

OPIS PROJEKTU:
Seria książek „Kicia Kocia” (wydawnictwo Media Rodzina), autorstwa Anity Głowińskiej, opowiada
o Kici Koci, jej grupie przyjaciół oraz ich perypetiach.
Projekt wprowadza dzieci w świat bohaterów poszczególnych opowiadań, prowadząc przedszkolaki po świecie wartości oraz zabawy. Projekt
ma za zadanie
ułatwić dzieciom adaptację do warunków przedszkolnych w sposób łagodny i dla nich przyjemny, zachęcać do samodzielnego sięgania po literaturę dziecięcą, popularyzować czytelnictwo wśród najmłodszych. Dzięki realizacji poszczególnych zadań, w oparciu o treść wybranej książki, przedszkolaki będą miały możliwość poczuć się jak bohaterowie opowiadania, przeżyć podobne przygody, wczuć się w podane sytuacje. Ukazując problemy i przygody Kici Koci, które są tożsame z tymi, które przeżywają dzieci, możemy jako nauczyciele oddziaływać na ich sposób postrzegania świata, uczyć odpowiednich zachowań, ukazywać właściwe kierunki działania
i myślenia. Seria książek o przygodach
sympatycznej kotki oraz jej paczki przyjaciół świetnie się do tego nadaje, ponieważ przedstawia świat bliski dziecku, prezentuje różne problemy oraz ich rozwiązania w sposób nieskomplikowany i łatwy do zrozumienia dla malucha. Projekt jest zachętą
do popularyzowania czytelnictwa wśród dzieci, do
podejmowania przez nie różnorodnych aktywności wokół danej opowieści. Przedszkolaki mają możliwość utożsamiania się z bohaterami książeczek, dzięki czemu zinternalizowanie pewnych postaw, zachowań oraz wartości może przyjść im z większą łatwością.
Projekt ma być prosty w formie, dostosowany do wieku dzieci, skorelowany z podstawą programową wychowania przedszkolnego, łatwo dający się wpleść w działania dnia codziennego. Treści książek dobrane są tak, aby możliwe było zrealizowanie scenariuszy w ciągu całego roku szkolnego.

REALIZACJA PROJEKTU
Realizując poszczególne zadania, nie trzeba trzymać się sztywno schematów, a ilu nauczycieli, tyle pomysłów. Tutaj ogranicza nas tylko wyobraźnia! Podane zabawy można traktować jako jeden scenariusz zajęcia głównego, albo każdą propozycję realizować odrębnie w cyklu porannym lub popołudniami. Do zrealizowania projektu niezbędne są niżej wymienione książki z serii o Kici Koci:
1. Kicia Kocia sprząta
2. Kicia Kocia gotuje
3. Kicia Kocia w pociągu
4. Kicia Kocia w kosmosie
7. Kicia Kocia. Zima
5. Kicia Kocia i straszna burza
6. Kicia Kocia zostaje policjantką
8. Kicia Kocia na plaży
Warto zaopatrzyć się także w maskotkę Kici Koci.

 


Zakończenie Projektu „Z Kicią Kocią Maluchy zmieniają sie z zuchy

Z dumą informujemy, że nasza przygoda w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Z Kicią Kocią Maluchy zmieniają się w Zuchy” dobiegła końca. Krasnoludki wykonały wiele zadań, których efekty można oglądać na stronie internetowej w zakładce „Z Kicią Kocią Maluchy zmieniają się w Zuchy”.
I chociaż z projektem się dzisiaj żegnamy, wspólne przeżycia i zadania na zawsze zapamiętamy.
To był czas zabaw i radości i poznawania różnych przygód i gości. Wiele cudownych wspomnień mamy i bardzo Kicię Kocię kochamy. Przyjaciółką naszą została i chociaż projektu dobiegł już czas
ona nie opuści nas.
Dziękujemy bardzo za wspólnie spędzone chwile i wspaniałą przygodę. Krasnoludki.
MP

Galeria 🙂

ZADANIE 9

„Kicia Kocia na plenerze”

Krasnoludki wysłuchały opowiadania i rozmawiały na temat treści książki pt. „Kicia Kocia
na plenerze”. Dzieci poznały pojęcia związane z malarstwem takie jak – plener malarski, sztaluga, płótno, podobrazie. Oglądały narzędzia i przybory, którymi posługują się malarze i rysownicy.

Przedszkolaki uczestniczyły w zabawie „Kolorowe eksperymenty” – podczas której dowiedziały się
w jaki sposób, mieszając podstawowe kolory, można wyczarować inne.

Zabawa w kolory z chustą animacyjną również sprawiła im wiele radości.
Na koniec Zorganizowaliśmy „plener malarski” podczas, którego dzieciaki w małych zespołach
malowały farbami wspólny obraz. Oczywiście Kicia Kocia dzielnie nam towarzyszyła.
Ale to była super zabawa, było bajecznie, kolorowo i oczywiście artystycznie sami zobaczcie.

MP

Galeria 🙂

ZADANIE 8

„Kicia Kocia w bibliotece”
21 kwietnia Krasnoludki poznały nowe, bardzo ciekawe miejsce jakim jest biblioteka. Na miejscu przywitała nas Pani Bogusia, która odwiedza nas w przedszkolu w ramach Dyskusyjnego Klubu Książki „Mania czytania”. Tym razem to my odwiedziliśmy Panią Bogusię w bibliotece, gdzie mogliśmy poznać jej pracę. Przedszkolaki dowiedziały się co należy zrobić, aby stać się czytelnikiem biblioteki oraz jak należy się w niej zachowywać, poznały także zasady wypożyczania książek. Oczywiście nie zabrakło głośnego czytania, dzieci wysłuchały pięknego opowiadania
pt. „Krasnal w krzywej czapce” W. Widłaka. Z wielkim zainteresowaniem Krasnoludki oglądały książki znajdujące się na półkach, ale szczególnie zainteresował ich dział dla najmłodszych. Oczywiście Kicia Kocia dzielnie nam towarzyszyła.

Realizując moduł projektu wykonaliśmy poszczególne zadania:
1. Omówiliśmy treść książki – „Kicia Kocia w bibliotece”.
2. Odwiedziliśmy publiczną bibliotekę w Rajbrocie i poznaliśmy pracę bibliotekarza;
3. Świętowaliśmy Dzień Książki i stworzyliśmy kodeks poszanowania książek;
4. Wykonaliśmy zakładkę do książki.
5. Naprawiliśmy zniszczone książki;
6. Braliśmy również udział w spotkaniach z pisarzem panem Tomaszem Dekertem oraz z panią Agnieszką Myszewską Dekert, autorką książki pt. „Cynamon i Marianna”.
MP

Galeria 🙂

ZADANIE 7

Realizując kolejny moduł „Kicia Kocia poznaje strażaka” w naszym przedszkolu gościliśmy strażaków z OSP z Rajbrotu – tatusiów dzieci uczęszczających do naszego przedszkola Pana Wojciecha Przybyłko i Pawła Fitrzyka oraz Młodzieżową Grupę Pożarniczą z Rajbrotu.
Goście w ciekawy sposób przybliżyli przedszkolakom specyfikę pracy strażaka jednocześnie prezentując strój i podręczny sprzęt. Dzieci miały możliwość przymierzenia munduru oraz hełmu strażackiego. Dowiedziały się, że ich działania nie polegają tylko na gaszeniu pożarów, ale również prowadzą wiele innych działań, które służą ludziom i ich bezpieczeństwu.
Strażacy zapoznali przedszkolaków z sytuacjami, w których należy wezwać straż pożarną oraz przypomnieli numer alarmowy 112 do straży, policji i na pogotowie.
Również w ramach realizacji tego zadania wybraliśy się na wycieczkę do Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Bochni gdzie przedszkolaki w trakcie spotkania poznały wyposażenie wozów strażackich, sprzęt, jaki używa strażak podczas akcji ratunkowych.
Oprócz poznania tajników pracy strażaka, dzieci miały możliwość obejrzenia filmów edukacyjnych
w ramach akcji „Ognik” dzięki temu zdobyły bardzo cenną wiedzę na temat zasad bezpieczeństwa, dowiedziały się jak należy zachować się w trakcie zagrożenia i utrwaliły numery alarmowe. Na koniec przedszkolaki podziękowały strażakom za miłe przyjęcie i umożliwienie bliższego poznania niezwykle istotnej i niebezpiecznej pracy strażaka wręczając gigantyczną laurkę i śpiewając piosenkę.

MP

Galeria 🙂

 

ZADANIE 6

Krasnoludki zrealizowały kolejne zadania projektowe do książeczki
„Kicia Kocia zakłada zespół muzyczny”.
Zapoznaliśmy się z wyglądem i brzmieniem poszczególnych instrumentów, zagraliśmy
na instrumentach jako orkiestra do piosenki „Maszynista Zuch”, stworzyliśmy własny instrument oraz kacik muzyczny. Braliśmy udział w warsztatach muzycznych, gościliśmy również uczennicę Szkoły Muzycznej. Odbyliśmy wirtualny spacer po muzeum instrumentów.

MP

Galeria 🙂

 

ZADANIE 5

„Kicia Kocia – To moje!”

Krasnoludki zrealizowały kolejny moduł z projektu. Przyniosły swoje ulubione pluszaki i opowiedziały o swoich zabawkach. Uczyły się współdziałania, dzielenia się z innymi. Ułożyły Kiciowe puzzle oraz konstrukcje z kubeczków zgodnie ze wzorem. Następnie dzieliliśmy misie pomiędzy bohaterów bajki, najpierw po 4, tyle ile lat mają Krasnoludki, a następnie, kto ma najwięcej, kto najmniej. Uczyliśmy się także dzielenia dobrem – włączając się w akcję charytatywną dla małych pacjentów oddziałów onkologicznych, organizowaną przez Fundację Mam Marzenie: „Dzień Pluszowego Misia. Podaruj uśmiech dzieciom w szpitalach”.
MP

Galeria 🙂

ZADANIE 4

Kicia Kocia mówi „Dzień dobry”.
Kolejne projektowe spotkanie rozpoczęliśmy od zabawy przy piosence „Powitanka”. Po przeczytaniu bajki Krasnoludki brały udział w quizie na temat tego kiedy, komu i w jakich sytuacjach mówimy dzień dobry. Bawiliśmy się w „kiciowe powitanki” czyli sposoby powitania: przybicie piątki, żółwik, łokcie, przytulas i podanie dłoni. Każdy przekazał sobie miłe pozdrowienie. Były też zabawy z matą edukacyjną i układanie wesołej emotki z figur geoetrycznych. Stworzyliśmy uśmiechnięte buźki, którymi obdarowaliśmy wszystkich pracowników w naszym przedszkolu wraz z życzeniami miłego dnia. Na koniec każdy mógł zdać test na najbardziej uśmiechniętą minę jedząc kawałek cytryny.
Ależ były piękne minki

MP

Galeria 🙂

 

ZADANIE 3

„WITAMINOWE PRZYJĘCIE”

Tym razem było dużo o zdrowiu. W zabawie „Wiem, co zdrowe” – Krasnoludki wybierały spośród różnych , wyciętych z gazet produktów, tylko te, które są zdrowe. Wspólnie z Kicią Kocią przygotowaliśmy sok owocowo – warzywny, który był pyszny, potwierdziła to również
Nasza Pani Dyrektor.

Podczas „Witaminowego przyjęcia” „Kicia Kocia uczyła dobrych manier przy stole” – przygotowanie stołów, odpowiednie nakrycie stołu, ustalenie zasad zachowania się podczas spożywania posiłków. „Smakuję i wiem, co jem” – zagadki smakowe, próbowanie różnych produktów, określanie ich smaku, nazywanie ich, określanie, czy jest to zdrowy produkt, to kolejna świetna zabawa.
Nie zabrakło też zabaw ruchowych z Kicią Kocią i matematycznych, przeliczania i układania poszczególnych owoców według wielkości, koloru.Po cyklu tych zajęć Krasnoludki wiedzą jak
i dlaczego należy dbać o swoje zdrowie i orientują się w zasadach zdrowego żywienia.

MP

Galeria 🙂

 

ZADANIE 2

Krasnoludki zrealizowały zadania z modułu do książeczki pt. „KICIA KOCIA. CO Z TYMI ŚMIECIAMI?”
To był cykl zajęć na których, rozmawialiśmy na temat treści książki. Dzieci uczyły się segregowania śmieci, dowiedziały się dokąd należy oddawać śmieci nietypowe: leki, baterie, opony itp.
Wzięły udział w „Sprzątaniu Świata” i jako „Ekopatrol” – porządkowały teren w okolicy przedszkola.
Wspólnie wykonaliśmy „Tor dla wędrujących piłek w tunelach” -„Recyklingową zabawkę” z rolek
po papierze.
Oczywiście na zakończenie wszystkich działań odbył się „Kiciowy quiz ekologicznego przedszkolaka” na którym Krasnoludki prezentowały zdobytą wiedzę z zakresu ekologii.

MP

Galeria 🙂

W ostatnich dniach Krasnoludki rozpoczęły przygodę z projektem

pt.„Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy”
realizując  zadania z pierwszego modułu; Dzieci wysłuchały treści książki „Kicia Kocia
w przedszkolu”, opisywały główną bohaterkę i jej towarzyszy zabaw. Wykonały prace plastyczne, grupowe prezentujące Kicie Kocie i jej przyjaciół, poznały zasady panujące w przedszkolu oraz plan dnia. Bawiły się przeliczając wagoniki pociągu, którym kierowała Kicia Kocia oraz liczyły przedmioty umieszczone w wagonach. Nie zabrakło również spaceru z Kicią Kocią  po przedszkolu i okolicy. Krasnoludki już nie mogą się doczekać kolejnych wyzwań z Kicią Kocią.

Dziękujemy bardzo Rodzince Mikołaja Kity za wspaniałą niespodziankę w postaci zabawki
– Kici Koci, która będzie nam towarzyszyć podczas realizacji zadań projektowych.

M.P.

Galeria 🙂

 

REGULAMIN OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU
„Z KICIĄ KOCIĄ MALUCHY ZMIENIAJĄ SIĘ W ZUCHY” 2022/2023

ORGANIZATOR PROJEKTU

  1. Regulamin projektu pt. „Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy” określa szczegółowe zasady, a także warunki uczestnictwa w ogólnopolskim projekcie.
  2. Organizatorem projektu jest Daria Bakowicz-Ryżyk oraz Przedszkole Baśniowa Kraina
    w Dobiegniewie.
  3. Autorem projektu jest Daria Bakowicz-Ryżyk – nauczyciel wychowania przedszkolnego.
  4. Projekt został objęty patronatem przez wydawnictwo Media Rodzina.

CELE PROJEKTU

  1. Celem projektu jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie potencjału poznawczego dzieci.
  1. Cele szczegółowe:
    – zachęcanie dzieci do samodzielnego sięgania po literaturę,

    – rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych,
    – wdrażanie do prezentowania przez dzieci właściwych społecznie postaw oraz zachowań,
    – rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci,
    – rozwijanie zainteresowań oraz uzdolnień dzieci,
    – zachęcanie do aktywności poprzez wykonywanie różnorodnych zadań,
    – doskonalenie samodzielności przedszkolaków,
    – kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i społecznej,
    – rozwijanie kreatywności dzieci oraz nauczycieli,
    – stwarzanie warunków do umiejętnego rozwiązywania problemów,
    – wspieranie nauczycieli w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych oraz opiekuńczych,
    – stwarzanie możliwości ogólnego rozwoju dla dzieci i nauczycieli.

TERMIN REALIZACJI PROJEKTU

  1. Projekt rozpoczyna się 1 września 2022 roku, trwa do 31 maja 2023 roku.
  2. W podanym czasie uczestnik w dowolnej kolejności realizuje zadania projektowe.

WARUNKI UCZESTNICTWA W PROJEKCIE

  1. Projekt skierowany jest dla grup przedszkolnych dzieci trzyletnich oraz czteroletnich.
  2. Realizatorami projektu są nauczyciele, którzy zgłoszą udział swojej grupy przedszkolnej
    w projekcie, poprzez zapisanie się do grupy na portalu Facebook o nazwie „Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy” oraz akceptują postanowienia niniejszego regulaminu.
  3. Uczestnictwo w projekcie jest dobrowolne i nieodpłatne.
  4. Nauczyciele wspólnie z dziećmi realizują poszczególne zadania, dzieląc się sposobami ich realizacji w grupie na Facebooku.
  5. Wszelkie niezbędne informacje, w tym zadania projektowe, dodatkowe pliki, będą umieszczane w wyżej wspomnianej grupie.
  6. Każdy nauczyciel, który zrealizował projekt i podczas jego trwania dzielił się w grupie na Facebooku sposobami jego realizacji, oraz który prześle sprawozdanie z realizacji projektu w dowolnej formie np. prezentacja, filmik, kolaż zdjęć, opis działań itp., otrzyma certyfikat drogą mailową.
  7. Sprawozdanie z działań należy przesłać do 31 maja 2023 na adres mailowy: daria.bakowicz@gmail.com. Nieprzesłanie sprawozdania równoznaczne jest z utratą możliwości otrzymania certyfikatu.
  8. Rezygnacja z projektu może nastąpić w każdej chwili, bez powiadamiania o tym organizatora, poprzez wypisanie się z grupy na Facebooku. W takim przypadku realizator traci prawo
    do otrzymania certyfikatu.
  9. Rozpowszechniane treści w stworzonej grupie na portalu Facebook nie mogą w żaden sposób naruszać praw osób trzecich.
  10. Rekomendowane jest posiadanie zgody na publikację wizerunku dziecka w tej konkretnej grupie dla potrzeb tego konkretnego projektu.
  11. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmiany Regulaminu projektu oraz zasad jego realizacji. O wszelkich zmianach organizatorzy będą informować za pomocą postów w grupie na Facebooku.

OPIS PROJEKTU:

Seria książek „Kicia Kocia” (wydawnictwo Media Rodzina) autorstwa Anity Głowińskiej opowiada
o Kici Koci, jej grupie przyjaciół oraz ich perypetiach.
Projekt wprowadza dzieci w świat bohaterów poszczególnych opowiadań, prowadząc przedszkolaki po świecie wartości oraz zabawy. Projekt ma za zadanie ułatwić dzieciom adaptację do warunków przedszkolnych w sposób łagodny i dla nich przyjemny, zachęcać do samodzielnego sięgania po literaturę dziecięcą, popularyzować czytelnictwo wśród najmłodszych. Dzięki realizacji poszczególnych zadań w oparciu o treść wybranej książki, przedszkolaki będą miały możliwość poczuć się jak bohaterowie opowiadania, przeżyć podobne przygody, wczuć się w podane sytuacje. Ukazując problemy i przygody Kici Koci, które są tożsame z tymi, które przeżywają dzieci, możemy jako nauczyciele oddziaływać na ich sposób postrzegania świata, wdrażać do odpowiednich zachowań, ukazywać właściwe kierunki działania i myślenia. Seria książek o przygodach sympatycznej kotki oraz jej paczki przyjaciół świetnie się do tego nadaje, ponieważ przedstawia świat bliski dziecku, prezentuje niekiedy duże problemy oraz ich rozwiązania w sposób nieskomplikowany i łatwy do zrozumienia dla malucha. Projekt jest zachętą do popularyzowania czytelnictwa wśród dzieci, do podejmowania przez nie różnorodnych aktywności wokół danej opowieści. Przedszkolaki mają możliwość utożsamiania się
z bohaterami
książeczek, dzięki czemu zinternalizowanie pewnych postaw, zachowań oraz wartości może przyjść im z większą łatwością. Projekt ma być prosty w formie, dostosowany do wieku dzieci 3- i 4- letnich, skorelowany z podstawą programową wychowania przedszkolnego, łatwo dający się wpleść w działania dnia codziennego. Treści książek dobrane są tak, aby możliwe było zrealizowanie go w ciągu całego roku szkolnego.

REALIZACJA PROJEKTU

Realizując poszczególne zadania, nie trzeba trzymać się sztywno schematów, a ilu nauczycieli, tyle pomysłów. Tutaj ogranicza nas tylko wyobraźnia! Jednakże niezbędne do zrealizowania projektu są niżej wymienione książki z serii o Kici Koci:

  1. Kicia Kocia w przedszkolu
  2. Kicia Kocia mówi: „Dzień dobry!”
  3. Kicia Kocia. To moje!
  4. Kicia Kocia. Witaminowe przyjęcie
  5. Kicia Kocia gra w piłkę
  6. Kicia Kocia zakłada zespół muzyczny
  7. Kicia Kocia w bibliotece
  8. Kicia Kocia. Co z tymi śmieciami?
  9. Kicia Kocia poznaje strażaka
  10. Kicia Kocia na plenerze

Warto zaopatrzyć się także w maskotkę Kici Koci.

 

ZADANIA PROJEKTOWE

Zadania projektowe realizowane są po przeczytaniu książki – w odwołaniu do jej treści. Zadania nie muszą być wykonane jednego dnia, a ich forma zależy od nauczyciela. Miło będzie, jeśli maskotka Kici Koci będzie towarzyszyła dzieciom podczas wykonywania zadań.

  1. KICIA KOCIA W PRZEDSZKOLU
  • Rozmowa na temat treści książki.
  • „Kim jest Kicia Kocia?” – opisywanie postaci głównej bohaterki, jej przyjaciół.
  • „Kicia Kocia to ja” – wykonanie pracy plastycznej, technicznej prezentującej postać Kici Koci (może być to praca grupowa, zespołowa).
  • „Z Kicią Kocią wiem, jak zachować się” – stworzenie Kodeksu Przedszkolaka (mile widziane wykorzystanie wizerunku Kici Koci).
  • „Mój dzień w przedszkolu” – zapoznanie ze schematem dnia w przedszkolu (można wykorzystać zeskanowane obrazki z książki, zaprezentować je w widocznym miejscu).
  • „Moja Kicia Kocia” – wykonanie „pacynki” z papierowego kubeczka lub skorzystanie
    z gotowego wzoru na stronie mediarodzina.pl/dopobrania „Kicia Kocia wycinanka przestrzenna”.

https://www.mediarodzina.pl/mrcore/uploads/2019/03/kk_wycinanka1.pdf

  • „Zwiedzam wszystkie kąty z Kicią Kocią” – spacer po przedszkolu,

(omówienie zasad bezpieczeństwa), uwiecznienie Kici Koci na zdjęciach w różnych pomieszczeniach przedszkola.

  • „Pociąg” – każde dziecko otrzymuje coś, co imituje wagon pociągowy (kartka papieru itp.).
    Z przedmiotów znajdujących się w sali każde dziecko wybiera coś, co chce włożyć do wagonika. Nauczyciel mówi, ile tych elementów dziecko ma do niego włożyć. Następnie,
    gdy wszyscy skończą tę część zabawy, można spróbować sprawdzić, czy dzieci zapamiętały, co po kolei każdy wrzucał do wagonów.
  1. KICIA KOCIA MÓWI: „DZIEŃ DOBRY!”
  • Rozmowa na temat treści książki.
  • „Pozdrowienie” – pogadanka na temat tego, dlaczego oraz w jakich sytuacjach należy używać pozdrowień. Określanie przez dzieci (TAK/NIE) czy w danej sytuacji mówimy „Dzień dobry” np.

– idąc na klatce schodowej, spotykamy sąsiada,
– będąc na spacerze, przechodzimy obok nieznajomego,
– wchodzimy na plac zabaw,
– robimy zakupy w sklepie,
– spotykamy znajomego rodziców,
– idziemy do lekarza,
– wsiadamy do pociągu,
– dziecko wchodzi do sali przedszkolnej itp.

  • „Kiciowe powitanki” – ustalenie z dziećmi sposobu powitania, gdy wchodzą do sali oraz pożegnania, gdy idą do domu (można ustalić grupowe powitanki i pożegnania, lub też każde dziecko decyduje indywidualnie). Przydatne mogą okazać się znaczki znajdujące się w sali, dostępne dla dziecka, tak by mogło np. wskazać wybrany rodzaj powitania/pożegnania.
  • „Dla kogo miłe słówko?” – nauczyciel przedstawia sylwety różnych osób np. babcia, tata, mama, dziadek, lekarz, dziecko, nauczyciel, sprzedawca itp. Zadaniem dzieci, jest określenie, jakiego przywitania użyjemy w stosunku do danej osoby „Cześć/Dzień dobry”
  • „Słowa wracają” – dzieci w kręgu mówią sobie nawzajem coś miłego.
  • „Dzień dobry śpiewająco” – nauka piosenki „Dzień dobry” ze strony
  • „Jestem Twoim przyjacielem” – zabawy i gry oparte na współpracy w parach (np. W. Sherborne).
  • „Uśmiech wdzięczności” – czyli obchody Dnia Uśmiechu (4.10). i/lub
  • „Uśmiech dla Ciebie” – stworzenie pracy plastycznej uśmiechniętej buźki dowolną metodą, wręczenie ich pracownikom przedszkola lub stworzenie „uśmiechniętych” kartek dla zaprzyjaźnionych instytucji.
  1. KICIA KOCIA. TO MOJE!
  • Rozmowa na temat treści książki.
  • „Gdy się z kimś dzielę, to czuję…” – dokończenie przez dzieci zdania.

Rozmowa na temat tego, jak czują się dzieci podczas dzielenia się z kimś zabawkami oraz wtedy, gdy ktoś nie chce się z nimi dzielić. Zwrócenie uwagi na to, że nie zawsze i nie wszystkim można się dzielić (prawo do własności).

  • „Dzień dzielenia się zabawkami” – (jeśli pozwalają na to przepisy GIS oraz sytuacja związana z pandemią COVID-19) – dzieci przynoszą jednego dnia zabawkę z domu, opowiadają o niej, nazywają ją, próbują powiedzieć, dlaczego ją lubią. Następnie przedszkolaki układają zabawki w jednym wyznaczonym miejscu w sali. Ustalają wspólnie z nauczycielem reguły korzystania z przedmiotów. Bawią się nawzajem swoimi zabawkami.
  • „Dzielę się dobrem” – udział w wybranej akcji charytatywnej (lub jej zorganizowanie) ukazującej dzieciom, że dzielenie się np. swoimi zabawkami, książkami itp. potrafi innym przynieść radość.
  • „Tyle samo” – zajęcia matematyczne utrwalające pojęcie „tyle samo”. Dzielenie np. zabawek pomiędzy Kicię Kocię, Adelkę, Julianka i Packa (sylwety).
  • „Dzielę się sukcesem” – układanie plastikowych kubeczków w różnych kolorach według schematu (kodowanie) w parach. Czerpanie radości ze wspólnego sukcesu.
  • „Kiciowe puzzle” – układanie puzzli z serii Kicia Kocia w parach lub zespołach lub układanie pociętych skserowanych stron wybranej książki.
  1. WITAMINOWE PRZYJĘCIE
  • Rozmowa na temat treści książki.
  • „Wiem, co zdrowe” – do wcześniej przygotowanej buzi Kici Koci (pudełko po chusteczkach, na nie naklejamy twarz Kici Koci, w miejscu otworu, z którego wyciąga się chusteczki, wycinamy buzię Kici Koci – zdjęcie prototypu w załączniku) dzieci wkładają wycięte z gazetek spożywczych produkty. Do ust Kici Koci trafiają tylko te, które są zdrowe.
  • „Stragan zdrowia” – zabawy matematyczne z wykorzystaniem np. plastikowych owoców i warzyw w kontekście zabawy w stragan lub w formie matematycznej opowiastki.
  • „Warzywno-owocowe kolory” – segregowanie sylwet lub prawdziwych okazów owoców ze względu na kolor, przeliczanie, układanie poszczególnych owoców i warzyw od najmniejszego do największego.
  • „Smakuję i wiem, co jem” – zagadki smakowe, próbowanie z zamkniętymi oczami różnych produktów, określanie ich smaku, nazywanie ich, określanie, czy jest to zdrowy produkt.
  • „Zdrowie na talerzu” – z wyciętych z gazetek spożywczych sylwet produktów dzieci tworzą zdrową kompozycję wybranego posiłku na talerzyku papierowym.
  • „Kicia Kocia uczy dobrych manier przy stole” – przygotowanie stołów do „Witaminowego przyjęcia”, odpowiednie nakrycie stołu, ustalenie zasad zachowania się podczas jedzenia (staramy się nie bałaganić, siedzimy prosto, nie bujamy się na krzesełku, mówimy tylko
    z pustą buzią itp.).
  • „Witaminowe przyjęcie” – urządzenie przyjęcia ze zdrowymi, wykonanymi przez dzieci przekąskami. Propozycje: cukierki daktylowe, cake pops, kulki mocy, ciasteczka owsiane, koktajl owocowy/warzywny, owocowe szaszłyki, krem czekoladowy z awokado, sałatka owocowa, soki z owoców i warzyw itp.
  • „Słoik z witaminami” – tworzenie własnych przetworów np. cytryny w miodzie, kompot owocowy (jeśli istnieje możliwość, aby każde dziecko przygotowało swój słoik, może on posłużyć w późniejszym czasie jako prezent dla babci i dziadka z okazji ich święta).