Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy

 

W ostatnich dniach Krasnoludki rozpoczęły przygodę z projektem

pt.„Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy”
realizując  zadania z pierwszego modułu; Dzieci wysłuchały treści książki „Kicia Kocia
w przedszkolu”, opisywały główną bohaterkę i jej towarzyszy zabaw. Wykonały prace plastyczne, grupowe prezentujące Kicie Kocie i jej przyjaciół, poznały zasady panujące w przedszkolu oraz plan dnia. Bawiły się przeliczając wagoniki pociągu, którym kierowała Kicia Kocia oraz liczyły przedmioty umieszczone w wagonach. Nie zabrakło również spaceru z Kicią Kocią  po przedszkolu i okolicy. Krasnoludki już nie mogą się doczekać kolejnych wyzwań z Kicią Kocią.😍

Dziękujemy bardzo Rodzince Mikołaja Kity za wspaniałą niespodziankę w postaci zabawki
– Kici Koci, która będzie nam towarzyszyć podczas realizacji zadań projektowych.

M.P.

Galeria 🙂

 

REGULAMIN OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU
„Z KICIĄ KOCIĄ MALUCHY ZMIENIAJĄ SIĘ W ZUCHY” 2022/2023

ORGANIZATOR PROJEKTU

  1. Regulamin projektu pt. „Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy” określa szczegółowe zasady, a także warunki uczestnictwa w ogólnopolskim projekcie.
  2. Organizatorem projektu jest Daria Bakowicz-Ryżyk oraz Przedszkole Baśniowa Kraina
    w Dobiegniewie.
  3. Autorem projektu jest Daria Bakowicz-Ryżyk – nauczyciel wychowania przedszkolnego.
  4. Projekt został objęty patronatem przez wydawnictwo Media Rodzina.

CELE PROJEKTU

  1. Celem projektu jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie potencjału poznawczego dzieci.
  1. Cele szczegółowe:
    – zachęcanie dzieci do samodzielnego sięgania po literaturę,

    – rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych,
    – wdrażanie do prezentowania przez dzieci właściwych społecznie postaw oraz zachowań,
    – rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci,
    – rozwijanie zainteresowań oraz uzdolnień dzieci,
    – zachęcanie do aktywności poprzez wykonywanie różnorodnych zadań,
    – doskonalenie samodzielności przedszkolaków,
    – kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i społecznej,
    – rozwijanie kreatywności dzieci oraz nauczycieli,
    – stwarzanie warunków do umiejętnego rozwiązywania problemów,
    – wspieranie nauczycieli w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych oraz opiekuńczych,
    – stwarzanie możliwości ogólnego rozwoju dla dzieci i nauczycieli.

TERMIN REALIZACJI PROJEKTU

  1. Projekt rozpoczyna się 1 września 2022 roku, trwa do 31 maja 2023 roku.
  2. W podanym czasie uczestnik w dowolnej kolejności realizuje zadania projektowe.

WARUNKI UCZESTNICTWA W PROJEKCIE

  1. Projekt skierowany jest dla grup przedszkolnych dzieci trzyletnich oraz czteroletnich.
  2. Realizatorami projektu są nauczyciele, którzy zgłoszą udział swojej grupy przedszkolnej
    w projekcie, poprzez zapisanie się do grupy na portalu Facebook o nazwie „Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy” oraz akceptują postanowienia niniejszego regulaminu.
  3. Uczestnictwo w projekcie jest dobrowolne i nieodpłatne.
  4. Nauczyciele wspólnie z dziećmi realizują poszczególne zadania, dzieląc się sposobami ich realizacji w grupie na Facebooku.
  5. Wszelkie niezbędne informacje, w tym zadania projektowe, dodatkowe pliki, będą umieszczane w wyżej wspomnianej grupie.
  6. Każdy nauczyciel, który zrealizował projekt i podczas jego trwania dzielił się w grupie na Facebooku sposobami jego realizacji, oraz który prześle sprawozdanie z realizacji projektu w dowolnej formie np. prezentacja, filmik, kolaż zdjęć, opis działań itp., otrzyma certyfikat drogą mailową.
  7. Sprawozdanie z działań należy przesłać do 31 maja 2023 na adres mailowy: daria.bakowicz@gmail.com. Nieprzesłanie sprawozdania równoznaczne jest z utratą możliwości otrzymania certyfikatu.
  8. Rezygnacja z projektu może nastąpić w każdej chwili, bez powiadamiania o tym organizatora, poprzez wypisanie się z grupy na Facebooku. W takim przypadku realizator traci prawo
    do otrzymania certyfikatu.
  9. Rozpowszechniane treści w stworzonej grupie na portalu Facebook nie mogą w żaden sposób naruszać praw osób trzecich.
  10. Rekomendowane jest posiadanie zgody na publikację wizerunku dziecka w tej konkretnej grupie dla potrzeb tego konkretnego projektu.
  11. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmiany Regulaminu projektu oraz zasad jego realizacji. O wszelkich zmianach organizatorzy będą informować za pomocą postów w grupie na Facebooku.

OPIS PROJEKTU:

Seria książek „Kicia Kocia” (wydawnictwo Media Rodzina) autorstwa Anity Głowińskiej opowiada
o Kici Koci, jej grupie przyjaciół oraz ich perypetiach.
Projekt wprowadza dzieci w świat bohaterów poszczególnych opowiadań, prowadząc przedszkolaki po świecie wartości oraz zabawy. Projekt ma za zadanie ułatwić dzieciom adaptację do warunków przedszkolnych w sposób łagodny i dla nich przyjemny, zachęcać do samodzielnego sięgania po literaturę dziecięcą, popularyzować czytelnictwo wśród najmłodszych. Dzięki realizacji poszczególnych zadań w oparciu o treść wybranej książki, przedszkolaki będą miały możliwość poczuć się jak bohaterowie opowiadania, przeżyć podobne przygody, wczuć się w podane sytuacje. Ukazując problemy i przygody Kici Koci, które są tożsame z tymi, które przeżywają dzieci, możemy jako nauczyciele oddziaływać na ich sposób postrzegania świata, wdrażać do odpowiednich zachowań, ukazywać właściwe kierunki działania i myślenia. Seria książek o przygodach sympatycznej kotki oraz jej paczki przyjaciół świetnie się do tego nadaje, ponieważ przedstawia świat bliski dziecku, prezentuje niekiedy duże problemy oraz ich rozwiązania w sposób nieskomplikowany i łatwy do zrozumienia dla malucha. Projekt jest zachętą do popularyzowania czytelnictwa wśród dzieci, do podejmowania przez nie różnorodnych aktywności wokół danej opowieści. Przedszkolaki mają możliwość utożsamiania się
z bohaterami
książeczek, dzięki czemu zinternalizowanie pewnych postaw, zachowań oraz wartości może przyjść im z większą łatwością. Projekt ma być prosty w formie, dostosowany do wieku dzieci 3- i 4- letnich, skorelowany z podstawą programową wychowania przedszkolnego, łatwo dający się wpleść w działania dnia codziennego. Treści książek dobrane są tak, aby możliwe było zrealizowanie go w ciągu całego roku szkolnego.

REALIZACJA PROJEKTU

Realizując poszczególne zadania, nie trzeba trzymać się sztywno schematów, a ilu nauczycieli, tyle pomysłów. Tutaj ogranicza nas tylko wyobraźnia! Jednakże niezbędne do zrealizowania projektu są niżej wymienione książki z serii o Kici Koci:

  1. Kicia Kocia w przedszkolu
  2. Kicia Kocia mówi: „Dzień dobry!”
  3. Kicia Kocia. To moje!
  4. Kicia Kocia. Witaminowe przyjęcie
  5. Kicia Kocia gra w piłkę
  6. Kicia Kocia zakłada zespół muzyczny
  7. Kicia Kocia w bibliotece
  8. Kicia Kocia. Co z tymi śmieciami?
  9. Kicia Kocia poznaje strażaka
  10. Kicia Kocia na plenerze

Warto zaopatrzyć się także w maskotkę Kici Koci.

 

ZADANIA PROJEKTOWE

Zadania projektowe realizowane są po przeczytaniu książki – w odwołaniu do jej treści. Zadania nie muszą być wykonane jednego dnia, a ich forma zależy od nauczyciela. Miło będzie, jeśli maskotka Kici Koci będzie towarzyszyła dzieciom podczas wykonywania zadań.

  1. KICIA KOCIA W PRZEDSZKOLU
  • Rozmowa na temat treści książki.
  • „Kim jest Kicia Kocia?” – opisywanie postaci głównej bohaterki, jej przyjaciół.
  • „Kicia Kocia to ja” – wykonanie pracy plastycznej, technicznej prezentującej postać Kici Koci (może być to praca grupowa, zespołowa).
  • „Z Kicią Kocią wiem, jak zachować się” – stworzenie Kodeksu Przedszkolaka (mile widziane wykorzystanie wizerunku Kici Koci).
  • „Mój dzień w przedszkolu” – zapoznanie ze schematem dnia w przedszkolu (można wykorzystać zeskanowane obrazki z książki, zaprezentować je w widocznym miejscu).
  • „Moja Kicia Kocia” – wykonanie „pacynki” z papierowego kubeczka lub skorzystanie
    z gotowego wzoru na stronie mediarodzina.pl/dopobrania „Kicia Kocia wycinanka przestrzenna”.

https://www.mediarodzina.pl/mrcore/uploads/2019/03/kk_wycinanka1.pdf

  • „Zwiedzam wszystkie kąty z Kicią Kocią” – spacer po przedszkolu,

(omówienie zasad bezpieczeństwa), uwiecznienie Kici Koci na zdjęciach w różnych pomieszczeniach przedszkola.

  • „Pociąg” – każde dziecko otrzymuje coś, co imituje wagon pociągowy (kartka papieru itp.).
    Z przedmiotów znajdujących się w sali każde dziecko wybiera coś, co chce włożyć do wagonika. Nauczyciel mówi, ile tych elementów dziecko ma do niego włożyć. Następnie,
    gdy wszyscy skończą tę część zabawy, można spróbować sprawdzić, czy dzieci zapamiętały, co po kolei każdy wrzucał do wagonów.
  1. KICIA KOCIA MÓWI: „DZIEŃ DOBRY!”
  • Rozmowa na temat treści książki.
  • „Pozdrowienie” – pogadanka na temat tego, dlaczego oraz w jakich sytuacjach należy używać pozdrowień. Określanie przez dzieci (TAK/NIE) czy w danej sytuacji mówimy „Dzień dobry” np.

– idąc na klatce schodowej, spotykamy sąsiada,
– będąc na spacerze, przechodzimy obok nieznajomego,
– wchodzimy na plac zabaw,
– robimy zakupy w sklepie,
– spotykamy znajomego rodziców,
– idziemy do lekarza,
– wsiadamy do pociągu,
– dziecko wchodzi do sali przedszkolnej itp.

  • „Kiciowe powitanki” – ustalenie z dziećmi sposobu powitania, gdy wchodzą do sali oraz pożegnania, gdy idą do domu (można ustalić grupowe powitanki i pożegnania, lub też każde dziecko decyduje indywidualnie). Przydatne mogą okazać się znaczki znajdujące się w sali, dostępne dla dziecka, tak by mogło np. wskazać wybrany rodzaj powitania/pożegnania.
  • „Dla kogo miłe słówko?” – nauczyciel przedstawia sylwety różnych osób np. babcia, tata, mama, dziadek, lekarz, dziecko, nauczyciel, sprzedawca itp. Zadaniem dzieci, jest określenie, jakiego przywitania użyjemy w stosunku do danej osoby „Cześć/Dzień dobry”
  • „Słowa wracają” – dzieci w kręgu mówią sobie nawzajem coś miłego.
  • „Dzień dobry śpiewająco” – nauka piosenki „Dzień dobry” ze strony
  • „Jestem Twoim przyjacielem” – zabawy i gry oparte na współpracy w parach (np. W. Sherborne).
  • „Uśmiech wdzięczności” – czyli obchody Dnia Uśmiechu (4.10). i/lub
  • „Uśmiech dla Ciebie” – stworzenie pracy plastycznej uśmiechniętej buźki dowolną metodą, wręczenie ich pracownikom przedszkola lub stworzenie „uśmiechniętych” kartek dla zaprzyjaźnionych instytucji.
  1. KICIA KOCIA. TO MOJE!
  • Rozmowa na temat treści książki.
  • „Gdy się z kimś dzielę, to czuję…” – dokończenie przez dzieci zdania.

Rozmowa na temat tego, jak czują się dzieci podczas dzielenia się z kimś zabawkami oraz wtedy, gdy ktoś nie chce się z nimi dzielić. Zwrócenie uwagi na to, że nie zawsze i nie wszystkim można się dzielić (prawo do własności).

  • „Dzień dzielenia się zabawkami” – (jeśli pozwalają na to przepisy GIS oraz sytuacja związana z pandemią COVID-19) – dzieci przynoszą jednego dnia zabawkę z domu, opowiadają o niej, nazywają ją, próbują powiedzieć, dlaczego ją lubią. Następnie przedszkolaki układają zabawki w jednym wyznaczonym miejscu w sali. Ustalają wspólnie z nauczycielem reguły korzystania z przedmiotów. Bawią się nawzajem swoimi zabawkami.
  • „Dzielę się dobrem” – udział w wybranej akcji charytatywnej (lub jej zorganizowanie) ukazującej dzieciom, że dzielenie się np. swoimi zabawkami, książkami itp. potrafi innym przynieść radość.
  • „Tyle samo” – zajęcia matematyczne utrwalające pojęcie „tyle samo”. Dzielenie np. zabawek pomiędzy Kicię Kocię, Adelkę, Julianka i Packa (sylwety).
  • „Dzielę się sukcesem” – układanie plastikowych kubeczków w różnych kolorach według schematu (kodowanie) w parach. Czerpanie radości ze wspólnego sukcesu.
  • „Kiciowe puzzle” – układanie puzzli z serii Kicia Kocia w parach lub zespołach lub układanie pociętych skserowanych stron wybranej książki.
  1. WITAMINOWE PRZYJĘCIE
  • Rozmowa na temat treści książki.
  • „Wiem, co zdrowe” – do wcześniej przygotowanej buzi Kici Koci (pudełko po chusteczkach, na nie naklejamy twarz Kici Koci, w miejscu otworu, z którego wyciąga się chusteczki, wycinamy buzię Kici Koci – zdjęcie prototypu w załączniku) dzieci wkładają wycięte z gazetek spożywczych produkty. Do ust Kici Koci trafiają tylko te, które są zdrowe.
  • „Stragan zdrowia” – zabawy matematyczne z wykorzystaniem np. plastikowych owoców i warzyw w kontekście zabawy w stragan lub w formie matematycznej opowiastki.
  • „Warzywno-owocowe kolory” – segregowanie sylwet lub prawdziwych okazów owoców ze względu na kolor, przeliczanie, układanie poszczególnych owoców i warzyw od najmniejszego do największego.
  • „Smakuję i wiem, co jem” – zagadki smakowe, próbowanie z zamkniętymi oczami różnych produktów, określanie ich smaku, nazywanie ich, określanie, czy jest to zdrowy produkt.
  • „Zdrowie na talerzu” – z wyciętych z gazetek spożywczych sylwet produktów dzieci tworzą zdrową kompozycję wybranego posiłku na talerzyku papierowym.
  • „Kicia Kocia uczy dobrych manier przy stole” – przygotowanie stołów do „Witaminowego przyjęcia”, odpowiednie nakrycie stołu, ustalenie zasad zachowania się podczas jedzenia (staramy się nie bałaganić, siedzimy prosto, nie bujamy się na krzesełku, mówimy tylko
    z pustą buzią itp.).
  • „Witaminowe przyjęcie” – urządzenie przyjęcia ze zdrowymi, wykonanymi przez dzieci przekąskami. Propozycje: cukierki daktylowe, cake pops, kulki mocy, ciasteczka owsiane, koktajl owocowy/warzywny, owocowe szaszłyki, krem czekoladowy z awokado, sałatka owocowa, soki z owoców i warzyw itp.
  • „Słoik z witaminami” – tworzenie własnych przetworów np. cytryny w miodzie, kompot owocowy (jeśli istnieje możliwość, aby każde dziecko przygotowało swój słoik, może on posłużyć w późniejszym czasie jako prezent dla babci i dziadka z okazji ich święta).