Marzec 2024r. 

MODUŁ VII PAJĄCZEK SZUKA WIOSNY

Podobnie jak minione miesiące, tak i marzec był dla naszej grupy bardzo ciekawy i pracowity. Małymi krokami zbliżamy się do finału naszego projektu „Paluszkowe Maluchy”.
12 marca zrealizowaliśmy kolejny moduł pt. „Pajączek szuka wiosny”. Misie wysłuchały opowiadania
o przyjściu wiosny oraz pomogły zwierzątkom znaleźć swoje domki. Na koniec wykonaliśmy dwa eksperymenty pt: „Deszczowa chmurka” oraz „Tęcza”. Dzieci dowiedziały się również co oznacza przysłowie: „W marcu jak w garncu”.
Po długich miesiącach zimna, szarości i niedoboru słońca przychodzi czas na coraz to dłuższe dni, kwitnące kwiaty i drzewa, które budzą się do życia po okresie wegetacji. Dzień 21 marca w naszym przedszkolu był szczególnie radosny i kolorowy, ponieważ powitaliśmy najpiękniejszą porę roku – WIOSNĘ. Pierwszy dzień wiosny zwiastuje koniec zimy, od tej pory przyroda zaczyna budzić się do życia. Udało nam się również stworzyć piękny portret PANI WIOSNY oraz zaprosić rodziców na WARSZTATY WIELKANOCNE – spotkanie to dało wszystkim uczestnikom wiele radości, było wzmocnieniem więzi między dziećmi, wychowawcami oraz rodzicami 🙂
AR

Galeria 🙂

27.02.2024r. 

MODUŁ VI PAJĄCZEK I ZIMOWE ZWIERZĄTKA 

27 lutego udało mam się zrealizować kolejny moduł naszego projektu pt: „Pajączek lubi zwierzątka zimowe”. Na tych zajęciach dzieci poznały dalsze przygody Kazika i jego przyjaciół. Poprzez zabawę wzbogacały swoją wiedzę, doskonaliły swoje umiejętności matematyczne i językowe, sprawność manualną, koordynację słuchowo-ruchową, ćwiczyliśmy również spostrzegawczość oraz rozróżniały podstawowe kolory. Zwieńczeniem zajęć była oczywiście praca plastyczna pt. „Pingwinek”.
AR

Galeria 🙂 

11.01.2024r. 

MODUŁ V PAJĄCZEK LUBI SPORTY ZIMOWE

Misie zaprosiły Kazika na zimowe szaleństwo realizując kolejny moduł projektu: „Pajączek lubi sporty zimowe”. Dzieci wysłuchały opowiadania pt. „Zima”. Poznały zabawy i sprzęt zimowy.
W dalszej części układały obrazki według odczytanej historyjki, ćwiczyły spostrzegawczość,
a także udało nam się ułożyć zimowego bałwanka do wesołej rymowanki oraz utrwalić podstawowe kolory. Zwieńczeniem pracowitego dnia była praca plastyczna oraz „bitwa śniegowa”.
AR

Galeria 🙂 

GRUDZIEŃ 2023

MODUŁ IV PAJĄCZEK LUBI ŚWIĘTA 

Miesiąc grudzień był dla nas bardzo pracowity 🙂 Razem z Kazikiem przygotowywaliśmy się do Świąt. Z ogromną przyjemnością gościliśmy w naszym przedszkolu Świętego Mikołaja.
Zrobiliśmy również porządki w sali, upiekliśmy świąteczne pierniczki. Dzieci z wielkim zaangażowaniem wycinały foremkami różne kształty z przygotowanego ciasta. Pierniczki zostały upieczone w przedszkolnej kuchni, a w całym przedszkolu rozchodził się niezmiernie apetyczny, świąteczny zapach. Najbardziej oczekiwanym przez dzieci momentem było dekorowanie – polewanie lukrem, czekoladą, posypywanie kolorowymi groszkami, malowanie cukrowymi pisakami- to była największa frajda! Misie poznały również tradycję ubierania świątecznego drzewka, oglądały bombki, które miały zawisnąć na choince, a także zaśpiewały piosenkę pt. „Choinko piękną jak las” oraz pięknie recytowały wierszyk Doroty Gellner „Na złotym dywanie”.
Przedszkolaki wykonywały również piękne świąteczne prace plastyczne, a nawet udało nam się przygotować świąteczne przedstawienie dla rodziców oraz przyłączyć się do akcji
„Uśmiech na gwiazdkę na oddziałach onkologii w Prokocimiu 2023.
Życzymy wszystkim Wesołych Świąt i czekamy na kolejne zadania w Nowym Roku. 

AR

Galeria 🙂 

16.11.2023r. 

MODUŁ III – PAJĄCZEK SZYKUJE SIĘ DO ZIMY

Misie zrealizowały kolejny moduł projektu Paluszkowe Maluchy: „PAJĄCZEK SZYKUJE SIĘ DO ZIMY”. Dzieci wysłuchały trzech krótkich opowiadań pt: „Wyszedł Kazio na spacerek”, „Przed zimą” oraz „Kukułka”. Świetnie radziły sobie z przeliczaniem w zakresie do 3, rozpoznawały podstawowe kolory. Nie zabrakło również zabaw przy wesołej piosence z Kazikiem pt. „Pada deszczyk kap, kap, kap”. Zwieńczeniem była wspólna praca plastycznych przedstawiająca oczywiście głównego bohatera projektu. Z niecierpliwością czekamy na kolejne grudniowe wyzwanie.
AR

Galeria 🙂

19.10.2023r.

MODUŁ II – PAJĄCZEK W LESIE

19 października Misie świetnie bawiły się realizując II moduł projektu PALUSZKOWE MALUCHY – „PAJĄCZEK W LESIE”. Przedszkolaki uważnie i z zaciekawieniem wysłuchały opowiadania pt.
„W lesie”- poznały leśne zwierzątka i ich odgłosy.
Dzieci dowiedziały się również, że człowiek jest gościem w lesie i musi szanować zwyczaje gospodarzy, czyli zwierząt w nim mieszkających. Wspólnie przypomnieliśmy sobie zasady zachowania się w lesie oraz w jaki sposób pomagać zwierzętom. Na koniec zatańczyliśmy „Taniec Kazika” oraz nie zabrakło nam czasu aby wykonać zespołową pracę plastyczną pt. „Jeżyk” z wykorzystaniem materiału przyrodniczego. Dzień upłynął nam radośnie na wspólnej zabawie i tańcach z Pajączkiem Kazikiem.
AR

Galeria 🙂

29.09.2023r.

Rozpoczęcie projektu

MODUŁ I – PAJĄCZEK IDZIE DO PRZEDSZKOLA

28 września grupa I – MISIE rozpoczęła OGÓLNOPOLSKI PROJEKT ROZWIJAJĄCY „PALUSZKOWE MALUCHY”, a tym samym zrealizowaliśmy pierwszy moduł projektu: „Pajączek idzie do przedszkola”. Dzieci poznały „Pajączka Kazika”, wysłuchały krótkiego opowiadania oraz zapoznały się z zabawą paluszkową pt. „Nasza rączka zmienia się w pajączka” oraz z wielką radością kolorowały głównego bohatera projektu. Zabawa z przedszkolnym przyjacielem wyzwala radość i budzi wiele wspaniałych emocji i wrażeń. Z niecierpliwością czekamy na kolejne październikowe wyzwania.
AR

Galeria 🙂

REGULAMIN OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU ROZWIJAJĄCEGO PALUSZKOWE MALUCHY ROK SZKOLNY 2023/2024

Paluszkowe Maluchy to projekt edukacyjny wspierający rozwój dzieci w wieku do lat 3, opierający się na Zabawach Paluszkowych, masażykach i aktywności manualno- plastycznej dzieci. Projekt ma na celu rozwijanie aktywności dziecka małego w zakresie rozwoju mowy i motoryki małej, poprzez wykorzystywanie najprostszych form zabawy. Zabawy Paluszkowe posiadają bardzo dużą wartość dla rozwoju każdego dziecka, dostarczając doznań dotykowych – wpływają na poznanie przez dziecko własnego ciała, własnej odrębności. W istotny sposób pomagają dziecku nawiązać pozytywne relacje z drugą osobą. Zabawy te należą do grupy metod opartych na kontakcie z ciałem i na dotyku, a ich zaletą jest naturalność i prostota, bowiem nie wymagają wykorzystywania żadnych specjalnych pomocy, zabawek, specjalnych pomieszczeń – wystarczy wyobraźnia oraz znajomość prostych dziecięcych wierszyków. Zabawy Paluszkowe dostarczają delikatnych bodźców dotykowych, których siłę i intensywność, w zależności od tolerancji dziecka na dotyk, możemy stopniowo zmniejszać lub zwiększać. Zabawa nie traci swojego sensu przy wycofaniu z zabawy dotyku. Jeżeli dziecko nie pozwala wykonać zabawy na swojej dłoni czy nodze – można ją wykonać na własnej, a dziecko w takiej sytuacji może się tylko przyglądać. Warto więc stosować te zabawy w przypadku dzieci nadwrażliwych na bodźce dotykowe i słuchowe, mając na uwadze stopień nadwrażliwości i indywidualne potrzeby dziecka.

Cele główne zastosowania Zabaw Paluszkowych w rozwoju mowy i motoryki małej dziecka:

  • Zabawy Paluszkowe kształtują sprawność manualną i ruchową, i przygotowują dziecko do samodzielnego wykonywania codziennych czynności, takich jak rozbieranie/ubieranie się, manipulowanie różnymi przedmiotami, rysowanie a w dalszej przyszłości pisanie.

  • Jest to forma zabawy, która uczy dziecko, czym jest dialog. Pokazuje, na czym polega jego naprzemienność, co wspiera rozwój umiejętności komunikacyjnych.

  • ZP wzbogacają słownictwo malca, co korzystnie wpływa na rozwój jego mowy. Dziecku łatwiej jest zapamiętać nowe słowa poprzez ich częste powtarzanie w zabawie.

  • Jest to jedna z wielu metod budowania pozytywnej, ciepłej i bliskiej relacji między dorosłym a dzieckiem, tak samo jak wspólne czytanie czy śpiewanie kołysanek do snu.

  • Uczą dziecko koncentrowania się na danej czynności.

  • Pomagają maluchowi zrelaksować się ale także zaktywizować się.

Zabawy Paluszkowe dla 3-latków oraz starszych dzieci to także dobry sposób na zabawę i integrację grupy, np. w przedszkolu. Starszaki mogą samodzielnie inicjować paluszkowe zabawy, włączać w nie młodsze dzieci. Dzieci poznają się poprzez zabawę, mają szansę na nawiązanie nowych relacji. Poza tym zabawy paluszkowe przygotowują do takich czynności jak: lepienie, wycinanie, malowanie czy kolorowanie.

Idea wiodąca projektu

Osoba pracująca z małymi dziećmi powinna być animatorem i współorganizatorem procesu kształcenia i rozwoju dziecka. Powinna uczyć dziecko odkrywania i zaspokajania jego potrzeb poznawczych, pomagać mu w systematyzowaniu wiedzy zdobywanej samodzielnie i dokonywaniu poznawczej syntezy, ponieważ dziecko spontaniczne i aktywne ma badać i odkrywać rzeczywistość, doświadczać i przeżywać, bo tak zdobywana wiedza ma największą wartość, jest pełniejsza i trwalsza. Dorosły dzięki znajomości niewerbalnych sposobów komunikowania się z dziećmi stymuluje je do rozwoju procesów poznawczych poprzez dobry dotyk – mogą mu w tym pomóc Zabawy Paluszkowe poznane w czasie udziału w proponowanym projekcie. Stosowane w pracy z dziećmi różnorodne rodzaje zabaw i zajęć, w tym szczególnie Zabawy Paluszkowe, mają ogromne znaczenie dla wspierania rozwoju dzieci we wszystkich sferach rozwojowych i obszarach działania, na każdym etapie życia dziecka. Zastosowanie w Zabawach Paluszkowych i sensorycznych prostych materiałów i pomocy pozwala na większą celowość czynności, rozwijanie małej motoryki, planowanie czynności ruchowych i utrwalanie dominacji stron ciała. Dziecko nabywa nowych umiejętności poprzez odczuwanie, ruch, działanie, naśladowanie, omijanie, obracanie, odwracanie i tworzący się przestrzenny układ odniesienia.

Warunki udziału w projekcie i korzystania z jego zasobów:

  1. Projekt przeznaczony jest dla osób pracujących z dziećmi do lat trzech w żłobkach, klubach dziecięcych, w grupach żłobkowych funkcjonujących przy przedszkolach, w ramach pracy dziennego opiekuna dziecka, w każdej innej formie instytucjonalnej i pozainstytucjonalnej opieki nad dziećmi i stanowi element doskonalenia zawodowego opiekunów dzieci.

  2. Udział w Projekcie może wziąć każda osoba zainteresowana pracą z małymi dziećmi.

  3. Udział w Projekcie i korzystanie z jego zasobów jest bezpłatne pod warunkiem dzielenia się z innymi uczestnikami zrealizowanymi zajęciami i wykorzystywanymi treściami, w formie zdjęć i nagrań, w docelowej zamkniętej grupie Paluszkowe Maluchy z miesięczną częstotliwością.

  4. Zasoby szkoleniowe Projektu prezentowane są w Internecie. Link do zasobów otrzymują osoby, które zapiszą się do udziału w projekcie edukacyjnym doskonalącym umiejętności zawodowe osób pracujących z małymi dziećmi.

  5. Zasoby te można dowolnie modyfikować i dostosowywać do indywidualnych potrzeb dzieci podopiecznych oraz grup opiekuńczych, w których pracują osoby uczestniczące w Projekcie.

  6. Każdy aktywny uczestnik projektu na zakończenie po przesłaniu sprawozdania (wzór ujednolicony) otrzymuje imienne zaświadczenie o wzięciu udziału w nim. Może otrzymać również zaświadczenie poświadczające odbycie szkolenia doskonalącego umiejętności zawodowe. Zaświadczenie jest odpłatne.

Moduły projektu

MODUŁ 1: Pajączek idzie do żłobka/przedszkola

MODUŁ 2: Pajączek w lesie

MODUŁ 3: Pajączek szykuje się do zimy

MODUŁ 4: Pajączek lubi święta

MODUŁ 5: Pajączek lubi zimowe sporty

MODUŁ 6: Pajączek i zimowe zwierzątka

MODUŁ 7: Pajączek szuka Wiosny

MODUŁ 8: Pajączek na łące

MODUŁ 9: Pożegnanie pajączka