Maj 2024
ZAKOŃCZENIE PROJEKTU
MODUŁ IX POŻEGNANIE PAJĄCZKA
28 maja 2024r. nasz przygoda z Ogólnopolskim Projektem Rozwijającym PALUSZKOWE MALUCHY IV dobiegła końca. Misie zrealizowały 9 modułów – dzieci poznały Pajączka Kazika, uczyły się wierszyków, rymowanek, piosenek, słuchały różnych opowiadań, a także brały udział w zajęciach plastycznych, zajęciach rozwijających spostrzegawczość oraz koncentrację uwagi. Pajączek Kazik wspierał dzieci w adaptacji do przedszkola, a przede wszystkim wywoływał uśmiech na twarzach dzieci, aktywizował do ruchu, mowy i wesołej zabawy.
Ostatni moduł to: „Pożegnanie pajączka”. Przedszkolaki wysłuchały opowiadania o pracowitym tygodniu Pajączka Kazika – utrwalając przy tym dni tygodnia. Dowiedziały się również czym można podróżować po ulicy w powietrzu oraz morzu. Poznały również zasady bezpiecznego wypoczynku podczas wakacji w mieście, lesie nad wodą i w górach. Misie rysowały również sieć po śladzie kształtując motorykę małą. Zwieńczeniem oczywiście była praca plastyczna przedstawiająca pajączka na wakacjach 🙂
Na zakończenie realizacji Ogólnopolskiego Projektu „Paluszkowe Maluchy” dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy. Było nam bardzo miło uczestniczyć w tym projekcie, a przede wszystkim była to wspaniała oraz niezwykła przygoda w pierwszym przedszkolnym roku dla 3-latków.
Z niecierpliwością czekamy na kolejną edycję projektu!!! MISIE 🙂 🙂 🙂
AR
MODUŁ VIII PAJĄCZEK NA ŁĄCE
Dzisiejszy dzień w przedszkolu był dla nas bardzo pracowity ponieważ zrealizowaliśmy VIII moduł naszego projektu Paluszkowe Maluchy: „Pajączek na łące”.
Dzieci między innymi dowiedziały się jakie zwierzątka i owady zamieszkują łąkę…
Nie zabrakło również wielu zabaw matematycznych, logopedycznych, oddechowych oraz rozwijających spostrzegawczość. Zwieńczeniem oczywiście była praca plastyczna oraz spacer na plac zabaw w poszukiwaniu różnych owadów oraz wiosennych kwiatów.
AR
Marzec 2024r.
MODUŁ VII PAJĄCZEK SZUKA WIOSNY
Podobnie jak minione miesiące, tak i marzec był dla naszej grupy bardzo ciekawy i pracowity. Małymi krokami zbliżamy się do finału naszego projektu „Paluszkowe Maluchy”.
12 marca zrealizowaliśmy kolejny moduł pt. „Pajączek szuka wiosny”. Misie wysłuchały opowiadania
o przyjściu wiosny oraz pomogły zwierzątkom znaleźć swoje domki. Na koniec wykonaliśmy dwa eksperymenty pt: „Deszczowa chmurka” oraz „Tęcza”. Dzieci dowiedziały się również co oznacza przysłowie: „W marcu jak w garncu”.
Po długich miesiącach zimna, szarości i niedoboru słońca przychodzi czas na coraz to dłuższe dni, kwitnące kwiaty i drzewa, które budzą się do życia po okresie wegetacji. Dzień 21 marca w naszym przedszkolu był szczególnie radosny i kolorowy, ponieważ powitaliśmy najpiękniejszą porę roku – WIOSNĘ. Pierwszy dzień wiosny zwiastuje koniec zimy, od tej pory przyroda zaczyna budzić się do życia. Udało nam się również stworzyć piękny portret PANI WIOSNY oraz zaprosić rodziców na WARSZTATY WIELKANOCNE – spotkanie to dało wszystkim uczestnikom wiele radości, było wzmocnieniem więzi między dziećmi, wychowawcami oraz rodzicami 🙂
AR
27.02.2024r.
MODUŁ VI PAJĄCZEK I ZIMOWE ZWIERZĄTKA
27 lutego udało mam się zrealizować kolejny moduł naszego projektu pt: „Pajączek lubi zwierzątka zimowe”. Na tych zajęciach dzieci poznały dalsze przygody Kazika i jego przyjaciół. Poprzez zabawę wzbogacały swoją wiedzę, doskonaliły swoje umiejętności matematyczne i językowe, sprawność manualną, koordynację słuchowo-ruchową, ćwiczyliśmy również spostrzegawczość oraz rozróżniały podstawowe kolory. Zwieńczeniem zajęć była oczywiście praca plastyczna pt. „Pingwinek”.
AR
11.01.2024r.
MODUŁ V PAJĄCZEK LUBI SPORTY ZIMOWE
Misie zaprosiły Kazika na zimowe szaleństwo realizując kolejny moduł projektu: „Pajączek lubi sporty zimowe”. Dzieci wysłuchały opowiadania pt. „Zima”. Poznały zabawy i sprzęt zimowy.
W dalszej części układały obrazki według odczytanej historyjki, ćwiczyły spostrzegawczość,
a także udało nam się ułożyć zimowego bałwanka do wesołej rymowanki oraz utrwalić podstawowe kolory. Zwieńczeniem pracowitego dnia była praca plastyczna oraz „bitwa śniegowa”.
AR
GRUDZIEŃ 2023
MODUŁ IV PAJĄCZEK LUBI ŚWIĘTA
Miesiąc grudzień był dla nas bardzo pracowity 🙂 Razem z Kazikiem przygotowywaliśmy się do Świąt. Z ogromną przyjemnością gościliśmy w naszym przedszkolu Świętego Mikołaja.
Zrobiliśmy również porządki w sali, upiekliśmy świąteczne pierniczki. Dzieci z wielkim zaangażowaniem wycinały foremkami różne kształty z przygotowanego ciasta. Pierniczki zostały upieczone w przedszkolnej kuchni, a w całym przedszkolu rozchodził się niezmiernie apetyczny, świąteczny zapach. Najbardziej oczekiwanym przez dzieci momentem było dekorowanie – polewanie lukrem, czekoladą, posypywanie kolorowymi groszkami, malowanie cukrowymi pisakami- to była największa frajda! Misie poznały również tradycję ubierania świątecznego drzewka, oglądały bombki, które miały zawisnąć na choince, a także zaśpiewały piosenkę pt. „Choinko piękną jak las” oraz pięknie recytowały wierszyk Doroty Gellner „Na złotym dywanie”.
Przedszkolaki wykonywały również piękne świąteczne prace plastyczne, a nawet udało nam się przygotować świąteczne przedstawienie dla rodziców oraz przyłączyć się do akcji
„Uśmiech na gwiazdkę na oddziałach onkologii w Prokocimiu 2023.
Życzymy wszystkim Wesołych Świąt i czekamy na kolejne zadania w Nowym Roku.
AR
16.11.2023r.
MODUŁ III – PAJĄCZEK SZYKUJE SIĘ DO ZIMY
Misie zrealizowały kolejny moduł projektu Paluszkowe Maluchy: „PAJĄCZEK SZYKUJE SIĘ DO ZIMY”. Dzieci wysłuchały trzech krótkich opowiadań pt: „Wyszedł Kazio na spacerek”, „Przed zimą” oraz „Kukułka”. Świetnie radziły sobie z przeliczaniem w zakresie do 3, rozpoznawały podstawowe kolory. Nie zabrakło również zabaw przy wesołej piosence z Kazikiem pt. „Pada deszczyk kap, kap, kap”. Zwieńczeniem była wspólna praca plastycznych przedstawiająca oczywiście głównego bohatera projektu. Z niecierpliwością czekamy na kolejne grudniowe wyzwanie.
AR
19.10.2023r.
MODUŁ II – PAJĄCZEK W LESIE
19 października Misie świetnie bawiły się realizując II moduł projektu PALUSZKOWE MALUCHY – „PAJĄCZEK W LESIE”. Przedszkolaki uważnie i z zaciekawieniem wysłuchały opowiadania pt.
„W lesie”- poznały leśne zwierzątka i ich odgłosy. Dzieci dowiedziały się również, że człowiek jest gościem w lesie i musi szanować zwyczaje gospodarzy, czyli zwierząt w nim mieszkających. Wspólnie przypomnieliśmy sobie zasady zachowania się w lesie oraz w jaki sposób pomagać zwierzętom. Na koniec zatańczyliśmy „Taniec Kazika” oraz nie zabrakło nam czasu aby wykonać zespołową pracę plastyczną pt. „Jeżyk” z wykorzystaniem materiału przyrodniczego. Dzień upłynął nam radośnie na wspólnej zabawie i tańcach z Pajączkiem Kazikiem.
AR
29.09.2023r.
Rozpoczęcie projektu
MODUŁ I – PAJĄCZEK IDZIE DO PRZEDSZKOLA
28 września grupa I – MISIE rozpoczęła OGÓLNOPOLSKI PROJEKT ROZWIJAJĄCY „PALUSZKOWE MALUCHY”, a tym samym zrealizowaliśmy pierwszy moduł projektu: „Pajączek idzie do przedszkola”. Dzieci poznały „Pajączka Kazika”, wysłuchały krótkiego opowiadania oraz zapoznały się z zabawą paluszkową pt. „Nasza rączka zmienia się w pajączka” oraz z wielką radością kolorowały głównego bohatera projektu. Zabawa z przedszkolnym przyjacielem wyzwala radość i budzi wiele wspaniałych emocji i wrażeń. Z niecierpliwością czekamy na kolejne październikowe wyzwania.
AR
REGULAMIN OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU ROZWIJAJĄCEGO PALUSZKOWE MALUCHY ROK SZKOLNY 2023/2024
Paluszkowe Maluchy to projekt edukacyjny wspierający rozwój dzieci w wieku do lat 3, opierający się na Zabawach Paluszkowych, masażykach i aktywności manualno- plastycznej dzieci. Projekt ma na celu rozwijanie aktywności dziecka małego w zakresie rozwoju mowy i motoryki małej, poprzez wykorzystywanie najprostszych form zabawy. Zabawy Paluszkowe posiadają bardzo dużą wartość dla rozwoju każdego dziecka, dostarczając doznań dotykowych – wpływają na poznanie przez dziecko własnego ciała, własnej odrębności. W istotny sposób pomagają dziecku nawiązać pozytywne relacje z drugą osobą. Zabawy te należą do grupy metod opartych na kontakcie z ciałem i na dotyku, a ich zaletą jest naturalność i prostota, bowiem nie wymagają wykorzystywania żadnych specjalnych pomocy, zabawek, specjalnych pomieszczeń – wystarczy wyobraźnia oraz znajomość prostych dziecięcych wierszyków. Zabawy Paluszkowe dostarczają delikatnych bodźców dotykowych, których siłę i intensywność, w zależności od tolerancji dziecka na dotyk, możemy stopniowo zmniejszać lub zwiększać. Zabawa nie traci swojego sensu przy wycofaniu z zabawy dotyku. Jeżeli dziecko nie pozwala wykonać zabawy na swojej dłoni czy nodze – można ją wykonać na własnej, a dziecko w takiej sytuacji może się tylko przyglądać. Warto więc stosować te zabawy w przypadku dzieci nadwrażliwych na bodźce dotykowe i słuchowe, mając na uwadze stopień nadwrażliwości i indywidualne potrzeby dziecka.
Cele główne zastosowania Zabaw Paluszkowych w rozwoju mowy i motoryki małej dziecka:
-
Zabawy Paluszkowe kształtują sprawność manualną i ruchową, i przygotowują dziecko do samodzielnego wykonywania codziennych czynności, takich jak rozbieranie/ubieranie się, manipulowanie różnymi przedmiotami, rysowanie a w dalszej przyszłości – pisanie.
-
Jest to forma zabawy, która uczy dziecko, czym jest dialog. Pokazuje, na czym polega jego naprzemienność, co wspiera rozwój umiejętności komunikacyjnych.
-
ZP wzbogacają słownictwo malca, co korzystnie wpływa na rozwój jego mowy. Dziecku łatwiej jest zapamiętać nowe słowa poprzez ich częste powtarzanie w zabawie.
-
Jest to jedna z wielu metod budowania pozytywnej, ciepłej i bliskiej relacji między dorosłym a dzieckiem, tak samo jak wspólne czytanie czy śpiewanie kołysanek do snu.
-
Uczą dziecko koncentrowania się na danej czynności.
-
Pomagają maluchowi zrelaksować się ale także zaktywizować się.
Zabawy Paluszkowe dla 3-latków oraz starszych dzieci to także dobry sposób na zabawę i integrację grupy, np. w przedszkolu. Starszaki mogą samodzielnie inicjować paluszkowe zabawy, włączać w nie młodsze dzieci. Dzieci poznają się poprzez zabawę, mają szansę na nawiązanie nowych relacji. Poza tym zabawy paluszkowe przygotowują do takich czynności jak: lepienie, wycinanie, malowanie czy kolorowanie.
Idea wiodąca projektu
Osoba pracująca z małymi dziećmi powinna być animatorem i współorganizatorem procesu kształcenia i rozwoju dziecka. Powinna uczyć dziecko odkrywania i zaspokajania jego potrzeb poznawczych, pomagać mu w systematyzowaniu wiedzy zdobywanej samodzielnie i dokonywaniu poznawczej syntezy, ponieważ dziecko spontaniczne i aktywne ma badać i odkrywać rzeczywistość, doświadczać i przeżywać, bo tak zdobywana wiedza ma największą wartość, jest pełniejsza i trwalsza. Dorosły dzięki znajomości niewerbalnych sposobów komunikowania się z dziećmi stymuluje je do rozwoju procesów poznawczych poprzez dobry dotyk – mogą mu w tym pomóc Zabawy Paluszkowe poznane w czasie udziału w proponowanym projekcie. Stosowane w pracy z dziećmi różnorodne rodzaje zabaw i zajęć, w tym szczególnie Zabawy Paluszkowe, mają ogromne znaczenie dla wspierania rozwoju dzieci we wszystkich sferach rozwojowych i obszarach działania, na każdym etapie życia dziecka. Zastosowanie w Zabawach Paluszkowych i sensorycznych prostych materiałów i pomocy pozwala na większą celowość czynności, rozwijanie małej motoryki, planowanie czynności ruchowych i utrwalanie dominacji stron ciała. Dziecko nabywa nowych umiejętności poprzez odczuwanie, ruch, działanie, naśladowanie, omijanie, obracanie, odwracanie i tworzący się przestrzenny układ odniesienia.
Warunki udziału w projekcie i korzystania z jego zasobów:
-
Projekt przeznaczony jest dla osób pracujących z dziećmi do lat trzech w żłobkach, klubach dziecięcych, w grupach żłobkowych funkcjonujących przy przedszkolach, w ramach pracy dziennego opiekuna dziecka, w każdej innej formie instytucjonalnej i pozainstytucjonalnej opieki nad dziećmi i stanowi element doskonalenia zawodowego opiekunów dzieci.
-
Udział w Projekcie może wziąć każda osoba zainteresowana pracą z małymi dziećmi.
-
Udział w Projekcie i korzystanie z jego zasobów jest bezpłatne pod warunkiem dzielenia się z innymi uczestnikami zrealizowanymi zajęciami i wykorzystywanymi treściami, w formie zdjęć i nagrań, w docelowej zamkniętej grupie Paluszkowe Maluchy z miesięczną częstotliwością.
-
Zasoby szkoleniowe Projektu prezentowane są w Internecie. Link do zasobów otrzymują osoby, które zapiszą się do udziału w projekcie edukacyjnym doskonalącym umiejętności zawodowe osób pracujących z małymi dziećmi.
-
Zasoby te można dowolnie modyfikować i dostosowywać do indywidualnych potrzeb dzieci podopiecznych oraz grup opiekuńczych, w których pracują osoby uczestniczące w Projekcie.
-
Każdy aktywny uczestnik projektu na zakończenie po przesłaniu sprawozdania (wzór ujednolicony) otrzymuje imienne zaświadczenie o wzięciu udziału w nim. Może otrzymać również zaświadczenie poświadczające odbycie szkolenia doskonalącego umiejętności zawodowe. Zaświadczenie jest odpłatne.
Moduły projektu
MODUŁ 1: Pajączek idzie do żłobka/przedszkola
MODUŁ 2: Pajączek w lesie
MODUŁ 3: Pajączek szykuje się do zimy
MODUŁ 4: Pajączek lubi święta
MODUŁ 5: Pajączek lubi zimowe sporty
MODUŁ 6: Pajączek i zimowe zwierzątka
MODUŁ 7: Pajączek szuka Wiosny
MODUŁ 8: Pajączek na łące
MODUŁ 9: Pożegnanie pajączka