Emocje towarzyszą nam każdego dnia, lubimy kiedy są przyjemne i sprawiają nam radość a tych przykrych i smutnych chcielibyśmy unikać. Jednak wszystkie emocje są nam bardzo potrzebne – ważne jest jednak to, żebyśmy odpowiednio nimi zarządzali i potrafili sobie z nimi poradzić. Bardzo często sprawia to trudność nawet dorosłym, dlatego powinniśmy poznawać je już od najmłodszych lat. Grupa Misie w roku szkolnym 2024/2025 dołączyła do projektu „Feluś, Gucio i Pani Monia w świecie emocji ” aby wspólnie z nimi przeżyć tę wspaniałą przygodę 🙂

Emocje, które poznajemy razem z naszymi bohaterami w pierwszym module:

Tęsknota

Na początku zajęć przedszkolaki przywitały się z Felusiem i pomogły mu odszukać przyjaciela Gucia, który gdzieś się schował. Jak dobrze, że zostawił swoje ślady dzięki czemu przedszkolaki mogły szybko go odnaleźć. Następnie razem z Guciem i Felusiem bawiąc się w prawdę i fałsz próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie: Co to jest tęsknota? Zaraz potem usiedliśmy przy stoliczkach, żeby namalować najbliższe nam osoby, za którymi tęsknimy. W naszych lurkach pojawiały się portrety mamusi i tatusia 🙂 Przy muzyce szukaliśmy różnych sposobów na naszą tęsknotę. A na koniec zajęć naklejaliśmy naklejkę tęsknoty na naszych specjalnych planszach.

Galeria 🙂

Duma

Zabawą wprowadzającą do zajęć były zagadki zadawane przez  Felusia a następnie dumna piosenka Gucia, której Misie nauczyły się śpiewać i pokazywać. Maluszki mogły dowiedzieć się kiedy czujemy dumę biorąc udział w zabawie ruchowej, która polegała na zamianie miejsc tych osób, które potrafią między innymi: malować, układać puzzle, budować z klocków czy bawić się w gotowanie. Dowiedzieliśmy się również w jaki sposób możemy wyrażać dumę poprzez zabawę naśladowczą z Felusiem i Guciem. Kończąc zajęcia  misie wykonały pracę plastyczną i dekorowały swój dumny medal, który zakładaliśmy w towarzystwie braw kolegów i koleżanek.

Zdjęcia 🙂

Strach

Podczas tych zajęć do Misiów przyszedł niewyspany Feluś, który powiedział, że trudno było mu zasnąć bo martwił się tym, co ukrywa się w cieniu jego pokoju. Maluszki w zabawie aktywizującej, za pomocą latarek mogły dowiedzieć się co kryje się za „strasznymi kształtami”  i odkryły, że w ciemności nie ma się czego bać. Później maluszki wzięły udział w zabawie ruchowej i dowiedziały się kiedy możemy czuć strach i jaka może być nasza reakcja na tą emocję. Na koniec Misie dowiedziały się dlaczego strach jest nam potrzebny.

Zdjęcia 🙂

Spokój

Maluszki na początku tych zajęć wzięły udział w opowieści ruchowej i razem z Felusiem i Guciem udały się na leśny spacer. W kolejnej zabawie Misie wędrowały do czterech stacji i doświadczały różnych technik wyciszających, później opowiadały o tym ,która z zabaw jest dla nich najbardziej relaksująca. Na koniec Maluszki wyciszały się przy zabawie oddechowej, pomagając Guciowi dostać się do końca stołu.

Galeria 🙂

Emocje, które poznajemy razem z naszymi bohaterami w drugim module:

WSTYD

Te zajęcia rozpoczęliśmy od zabawy organizacyjno – porządkowej „Raz i dwa, każdy robi tak, jak ja!”, w której Feluś nie chciał wziąć udziału ponieważ bardzo się wstydził. Następnie z pomocą książki razem z Felusiem i Guciem poznawaliśmy wstyd. Głównym zajęciem była zabawa „ Pomóżmy Felusiowi” , podczas której dopingowaliśmy Felusia do pokonania trasy aby z sukcesem dotarł do mety. Dzieci starały się pomóc Felusiowy i cieszyły się kiedy udało mu się pokonać swój wstyd.

Galeria

ZAZDROŚĆ

Pierwszą zabawa odbyła się na krzesełkach i nazywała się : Kto , tak jak ja…. Dzieci, które usłyszały zdanie dotyczące ich doświadczeń zamieniały się miejscami z kolegą lub koleżanką. Śpiewając pląs „ Czy ja też tak czuję ?” przedszkolaki dowiedziały się, że poznają dzisiaj emocję jaką jest zazdrość.  W zabawie sensorycznej odkryliśmy, że zazdrość można określić następującymi cechami:  twarda, szorstka, kłująca i kwaśna. Na końcu zajęć dowiedzieliśmy się co możemy robić kiedy czujemy zazdrość.

Galeria

RADOŚĆ

 Zajęcia rozpoczęliśmy zabawą Hip, hip, hurra! Podczas, której wykonywaliśmy ruchy i wypowiadaliśmy słowa okrzyku. Następnie razem z Felusiem i Guciem wyruszyliśmy w poszukiwanie radości za pomocą karty poszukiwań.  Zajęcia zakończyliśmy zabawą badawczą, podczas której za pomocą lusterka szukaliśmy radości ukrytej w naszym ciele.

Galeria

ZDZIWENIE

Zajęcia te odbyły się razem z Krasnoludkami i rozpoczęły się czarami i magią. Dzieci zamienione w różne zwierzęta i przedmioty, świetnie wczuwały się w swoje role. Następnie wzięliśmy udział w zabawie aktywizującej „O ,rety!” i sprawdzaliśmy, które  zaklęcia nie zadziałały. Dzieci wzięły udział w zadziwiających sztuczkach i eksperymentach sprawdzając co dzieje się, jeżeli do wody z pieprzem dodamy kilka kropel płynu mycia naczyń. Zajęcia skończyliśmy bawiąc się w pociąg i odwiedzając stacje pełne zdziwienia.

Galeria

 

Emocje, które poznajemy razem z naszymi bohaterami w trzecim module:

NUDA

Zajęcia rozpoczęły się zabawą wprowadzającą pt. „Bez pomysłu” Gucio w końcu wyraził swoje zdanie i powiedział do dzieci, że siedzenie i czekanie bardzo go nudzi, dlatego Feluś zaprosił dzieci do zabawy ruchowej. Misie razem z Panem Miłoszem Felusiem i Guciem wytrwale naśladowały wszystkie ruchy. Wracając do Sali zauważyliśmy zaproszenia, które przygotował dla nas Pani Nuda. Na koniec porozmawialiśmy trochę o tym, kiedy odczuwamy nudę i jak możemy sobie z nią poradzić.

Galeria

ODWAGA

Zajęcia zaczęliśmy zabawą wprowadzającą „Małe i wielkie kroki” podczas, której dzieci mogły doświadczyć jak lepiej im było się przemieszczać – robiąc wielkie czy małe kroki? Wspólnie ustaliliśmy, że lepiej nam się chodzi, kiedy stawiamy małe kroki chociaż czasami mogą być one niewidzialne. Następnie Misie wzięły udział w zabawie tematycznej „Jestem odważny – próbuję!” i wszystkie spróbowały przejść przez wąski tunel. Na koniec oglądaliśmy różne książki i szukaliśmy odwagi ukrytej w bajkach.

Galeria

SZCZĘŚCIE

Najpierw wspólnie z Misiami naśladowaliśmy różne ruchy, które możemy wykonywać ze szczęścia. Następnie wzięliśmy udział w zabawie ruchowej: „Kto tak jak ja, jest szczęśliwy gdy…” Na koniec zajęć usiedliśmy przy stoliczkach, żeby wspólnie ułożyć szczęśliwą twarz Felusia.

Galeria

ZNIECIERPLIWIENIE

Zajęcia zaczęliśmy zabawą organizacyjną „Czekając na swoją kolej” w której dzieci mogły doświadczyć czy czekanie jest łatwe czy trudne. Później pomogliśmy zabawkom rozwiązać ich niecierpliwe kłopoty. Zakończyliśmy zajęcia zapełniając słoik cierpliwości wspólnymi pomysłami na zniecierpliwienie.

Galeria

Emocje, które poznaliśmy w module czwartym:

CIEKAWOŚĆ

Zajęcia rozpoczęliśmy od zabawy sensorycznej „Poznajemy pudło”, bez otwierania próbowaliśmy odgadnąć co kryje tajemnicze pudełko. Po rozpakowaniu jego zawartości przeprowadziliśmy następujące eksperymenty: „tańczące rodzynki”, „tęczowe mleko” oraz „samonadmuchujący się balon”. Dzieci z wielkim zaangażowaniem brały udział w poszczególnych eksperymentach i odczuwały radość oraz satysfakcję z odkrywania nowych rzeczy.

Galeria

PRZYJAŹŃ

Na początku zajęć Misie bawiły się w „pociąg pełen przyjaciół” i wędrując po sali zbierały ze sobą jednego przyjaciela. Następnie za pomocą włóczki wykonaliśmy „pajęczynę przyjaźni”  i dowiedzieliśmy się, że przyjaciel to ktoś, kto często się z nami bawi, pomaga nam oraz jest dla nas miły. Później pracowaliśmy w grupach i wspólnymi siłami układaliśmy ilustracje  składające się z wielu części i opowiadaliśmy o przyjacielskich zachowaniach. Na koniec kolorowaliśmy serca przyjaciół Felusia i Gucia.

Galeria

WSPÓŁCZUCIE

Na tych zajęciach uczyliśmy się, że współczucie to chęć pomocy i troska o kogoś. Rozpoczęliśmy od zabawy  „Na palcach jak kot” a następnie wybieraliśmy przedmioty, które mogą pomóc zagubionemu zwierzątku. Nie zabrakło też zabawy ruchowej kiedy to przedszkolaki uprawiały kocią gimnastykę. Później pomogliśmy kotkowi odnaleźć jego koci domek.  Na szczęście wszystko dobrze się skończyło a Misie nauczyły się dostrzegać potrzeby innych osób i zwierząt.

Galeria

ZŁOŚĆ

Na tych zajęciach dowiedzieliśmy się, że złość jest normalną emocją, którą należy wyrażać w bezpieczny sposób. Na początku poznaliśmy złościozaura i opowiedzieliśmy sobie po czym możemy poznać złość. Misie wykonały również pracę plastyczną „Złość na papierze” – poznając jeden ze sposobów wyrażania złości. Próbowaliśmy też uwolnić złość z ciała za pomocą ruchu. Pod koniec zajęć poznaliśmy strategie wyciszania się i radzenia sobie z nadmiarem bodźców.

Galeria

 

W piątym, ostatnim module podsumowaliśmy wiedzę i umiejętności zdobywane w toku projektu.

PODRÓŻ PO KRAINIE EMOCJI

Zajęcia rozpoczęliśmy od zabawy w pociąg, przedszkolaki zatrzymywały się na wybranych stacjach emocji np. Wesołowo Wielkie i prezentowały wybraną emocję wybranym przez siebie sposobem. Później z Felusiem i Guciem odszukiwaliśmy fragmenty narysowanej emocji i układaliśmy ją na dywanie. Następnie poznawaliśmy sposób na radzenie sobie ze smutkiem za pomocą muzyki. Na końcu przypominaliśmy sobie powody naszego strachu oraz sposoby radzenia sobie z nim. 

Fotorelacja

GRY I ZABAWY Z EMOCJAMI

Rozpoczęliśmy te zajęcia z pomocą kostki do gry. Kiedy udało nam się już przywitać i przybić sobie piątki dowiedzieliśmy się, że Gucio i Feluś przygotowali dla nas trzy zadania. Najpierw bawiliśmy się w kalambury, potem na specjalnej karcie poszukiwań emocji kolorowaliśmy wszystkie postacie, które prezentowały wylosowaną emocję. Ostatnie wyzwanie to praca w grupach. Dzieci w zespołach za pomocą klocków układały wylosowaną emocję. Na zakończenie przykleiliśmy kolejną naklejkę w kolorze emocji.

Fotorelacja

EMOCJE W KOLORACH

Zajęcia zaczęły się kolorowym zaproszeniem dzieci do wspólnej zabawy. Pierwszym zadaniem było dopasowanie ilustracji skojarzeń do ilustracji przedstawiających emocje: radość, złość, smutek i strach. Następnie dzieci kolorowały według swojego pomysłu symbole emocji. Później wszystkie dzieci wzięły udział w eksperymencie  – kolory emocji. Na zakończenie zajęć, każde dziecko mogło wybrać sobie serduszko w kolorze odpowiadającym jego dzisiejszym emocjom.

Fotorelacja

KĄCIK EMOCJI Z FELUSIEM I GUCIEM

Te ostatnie zajęcia zaczęliśmy zabawą powitalną Kto dziś czuje to co ja? Następnie wspólnie obejrzeliśmy nasze zdjęcia z dotychczasowych zajęć z Felusiem i Guciem. I w końcu przyszedł czas na stworzenia kącika emocji. Dzieci mogły wybierać przedmioty, które później ułożyliśmy w naszym kąciku. Podczas wspólnej zabawy przypominaliśmy sobie strategie zarządzania emocjami , które poznawaliśmy w trakcie trwania projektu. Po powrocie do Sali dzieci otrzymały pamiątkowe medale w kształcie serduszka z Felusiem i Guciem. Cieszymy się, że mogliśmy wspólnie przebyć podróż po krainie emocji, dzięki czemu Misie mogły poznać nazwy emocji oraz sposoby radzenia sobie z nimi.

Fotorelacja